Förändringen inom matematikundervisningen och dess påverkan på läranderesultaten

Syfte och bakgrund

Matematikkunskaperna i Finland har sjunkit under de senaste 20 åren både nationellt och internationellt. Matematiken är en viktig del av vårt samhälle idag med tanke på all elektronik och digitalisering. Avhandlingens uppgift var att ta reda på hur läromedel som används idag skiljer sig från läromedel som användes tidigare i undervisningen. Därtill undersöktes lärares mest frekventa undervisningsmetoder och hur ofta läroboken används i matematikundervisningen idag jämfört med tidigare. Fokus låg på vilken förändring som skett gällande läromedel och undervisningsmetoder. Temat står mig nära hjärtat då jag från fältet hört många lärare som frågar sig varför elevernas kunskap inom matematiken sjunker.

Forskningsuppgift

Forskningsfrågorna utgick från hur läromedel skiljer sig idag från de läromedel som användes tidigare, hur frekvent lärare använder läroboken i sin undervisning samt vilka undervisningsmetoder som används mest i matematikundervisningen idag. Studien bestod av mixed-methods. I studien deltog 20 lärare från fem kommuner. Läromedlen analyserades med tematisk innehållsanalys medan enkäten gällande situationen på fältet analyserades med IBM SPSS statistics 28, samt tematisk innehållsanalys.

Resultat

Det visade sig att läromedlen som används idag skiljer sig från de som användes förr. Idag består läromedlen av flera uppgiftstyper medan uppgiftsmängden är så gott som oförändrad. Förr fick eleverna mer mekanisk repetition än de får idag. Hjälpmedel förekommer oftare i de läromedel som används idag jämfört med de som användes förr. Läromedlen idag försöker vara motiverande för eleverna. Lärare i Finland använder mest traditionell undervisning, alltså att hela klassen går igenom exempel på tavlan och därefter får eleverna räkna uppgifter i egen bok. Hjälpmedel av olika slag förekommer ofta i undervisningen trots att lärare förväntar sig att eleverna ska lära sig multiplikationstabellerna och basräkneoperationer direkt ur minnet. Färdigheten att kunna ta något direkt ut minnet är viktigt med tanke på arbetsminnets belastning. Lärare jobbar också på varierande sätt med elevernas motivation, samt använder digitala verktyg i undervisningen för att befästa elevernas kunskap.

I framtiden kan lärare fundera på hur matematikundervisningen egentligen bör ske. Hur ska vi få en fin linje mellan motivation, repetition och vilja att lära sig. Därtill behöver man fundera på vilka undervisningsmetoder man väljer att använda med eleverna samt hur man använder hjälpmedel i undervisningen. Ett behov av en digital plattform där eleverna, utan en gissningslek, kan befästa sin matematiska kunskap.

Amanda Källman