Musiikkisekvenserin hyödyntämisestä lisää luovuutta ja innokkuutta musiikinopetukseen.

Tutkin Pro Gradu -tutkielmassani kuuden suomalaisen alakoulussa musiikkia opettavan opettajan kokemuksia Chrome Music Lab: Song Makerin hyödyntämisestä osana musiikinopetusta. Chrome Music Lab: Song Maker on Googlen vuonna 2018 julkaisema ilmaiseksi selaimessa toimiva helpon graafisen käyttöliittymän omaava musiikkisekvenseri. Sovelluksessa oppilas pystyy pienorullamaiseen ruudukkoon ohjelmoimaan omia sävellyksiaan.

Koska koulumme ovat tätä nykyä erilaisia digilaitteita täynnä, laajentaa erilaisten musiikkiin liittyvien sovellusten hyödyntäminen musiikinopetuksen mahdollisuuksia verrattuna menneisiin vuosikymmeniin. Sovellus toimii selaimessa niin puhelimella, tableteilla kuin myös tietokoneella. Perusopetuksen opetussuunnitelma myös edellyttää niin musiikkiteknologian hyödyntämistä kuin myös oppilaslähtöistä selveltämistä osana alakoulun musiikinopetusta.

Opettajien kokemusten mukaan Chome Music Lab: Song Makerin avulla oppilaat pystyvät pienellä kynnyksellä luomaan omia musikaalisia teoksiaan. Heidän kokemusten mukaan sovellus on niin helppokäyttöinen, että oppilaat kaikenlaisilla musiikin taitotasoilla pystyvät motivoituneesti säveltämään omia luomuksiaan. Musiikin harrastuneisuuden merkitys vähenee. Erityisenä vahvuutena opettajat kokivat sovelluksen innostavuuden. Lähes poikkeuksetta oppilaat pitivät musiikkisekvenserillä työskentelystä. Haastattelemani opettajat kokivat Chrome Music Lab: Song Makerin soveltuvan erityisesti alakoulun pienempien vuosiluokkien käyttöön.

Oppilaslähtöisten sävellysten ohessa opettajat kokivat, että sovelluksen avulla pystyi käsittelemään myös muita musiikin opetussuunnitelman sisältöjä. Esimerkiksi musiikin teorian sisältöjä pystyi hyvin käymään läpi sovelluksen avulla. Chrome Music Lab: Song Makerista oli opettajien mielestä hyötyä myös arvioinnissa ja etäopetuksessa.

Pääosin opettajien suhtautuminen sovellukseen oli positiivista. Osa kuitenkin kokivat sovelluksen antavan oppilaille herkästi mahdollisuuden alisuoriutumiseen ja ohjeiden vastaiseen toimintaan. Myös opettajien suhtautuminen oppilaiden visuaalisempaan ja kakofonisempaan sävellysten ohjelmointiin vaihteli
Tutkimus oli laadullinen. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimusotteeni oli fenomenografinen ja analysointikeinona toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat aiempi kirjallisuus musiikkiteknologian hyödyntämisestä kouluissa, sävllyksestä sekä Chrome Music Lab: Song Makerista. Peilaan tuloksiani myös opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Tutkielmani tuloksissa löytyi viitteitä, jotka tukevat teoreettisessa viitekehyksestäni löytyvää ajatusta säveltämisen ja luovan musikaalisen toiminnan nostamisesta keskeisempään rooliin musiikinopetuksessa. Opetussuunnitelman sisältöjä voi käsitellä myös niin että oppilas on leikitellyt sisällön kanssa ensin luovasti musiikkia luoden. Musiikkiteknologian hyödyntäminen avoimin mielin voi tarjota paljon mahdollisuuksia musiikinopetukseen.

Ville Komulainen