Klasslärares uppfattningar om arbetstillfredsställellse

I och med att jag snart blir färdig ville jag skriva min magisteravhandling om något viktigt och aktuellt. Lärares tillfredsställelse med sitt arbete har varit på tapeten under de senaste åren. Min undersökning strävade efter att ta reda på hurudan uppfattning klasslärare har om arbetstillfredsställelse som fenomen samt att skapa en bild om hur de upplever att arbetstillfredsställelse syns i vardagen. Dessutom var syftet att skapa förståelse för hur viktigt klasslärare upplever att tillfredsställelse med sitt eget arbete är.

Min undersökning var en kvalitativ studie och jag använde mig av en fenomenografisk forskningsansats. I fenomenografi strävar man att ta reda på människors uppfattningar om olika fenomen. Jag samlade in data genom semistrukturerade tematiska intervjuer av svenskspråkiga klasslärare i Finland. INtervjuerna transkriberades och analyserades genom en fenomenografisk analysmodell.

Resultaten visade att klasslärarna hade varierande uppfattningar om begreppet arbetstillfredsställelse även om alla ansåg det vara någon slags attityd till sitt arbete. Lärarna kopplade begreppet till bl.a. att vara tillfredsställd, att vara nöjd, att känna mening, att trivas eller att lyckas med sitt jobb. Arbetstillfredsställelse kommer fram på många olika sätt för klasslärare i vardagen bl.a. i form av enkäter, samtal med förmän, tankar om kollegor, i undervisningen, i andra arbetsuppgifter samt i det privata livet. Klasslärarna upplevde att arbetstillfredsställelse är ett väldigt viktigt tema som borde genomsyra arbetet. Det att man är tillfredsställd med sitt arbete i det stora hela ansågs hjälpa en att orka i vardagen, klara av sitt arbete samt att må bra.

 

Mauritz Lunabba

Klasslärares uppfattningar om arbetstillfredsställellse

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *