Vanhemmat kuluttajakasvattajina

Kuluttajat kohtaavat arjessa toimiessaan monenlaisia haasteita. Muun muassa teknologian kehitys, yleistyneet verkko-ostokset ja ilmastokriisi edellyttävät kuluttajilta uudenlaisia tietoja ja tapoja toimia yhteiskunnassa. Erityisesti vaurastuneet yhteiskunnat kamppailevat ylikulutuksen, impulssiostojen ja ylivelkaantumisen kanssa. Kuluttaminen ei tähtää enää yksilöiden välttämättömään hyvinvointiin, vaan kuluttamisella on mahdollisuus viestiä muun muassa tyyliä ja statusta. Nykyajan lapset ja nuoret tarvitsevat kuluttajakasvatusta. Kuluttajakasvatus edistää tietoista ja kestävää kulutuskäyttäytymistä sekä lisää taloudellista hyvinvointia.

Kuluttajakasvatusta on tutkittu koulukontekstissa. Suomessa ei ole aiemmin juurikaan tutkittu vanhempien näkemyksiä kuluttajakasvatuksesta, vaikka vanhemmilla on tärkeä rooli kasvatuksessa. Tämän tutkielma tehtävänä oli selvittää kodeissa tapahtuvaa vanhempien antamaa kuluttajakasvatusta. Tutkimuksessa selvitin, miten vanhemmat ymmärtävät kuluttajakasvatuksen, miten he toteuttavat sitä arjessaan, ja miten kodin kuluttajakasvatuksessa näyttäytyy esimerkiksi eettisyys, vastuullisuus ja kestävyys.

Tämä tutkielma toi merkittävän ja uuden näkökulman kuluttajatutkimukselle, sillä vanhempien näkemykset on sivuutettu aiemmissa tutkimuksissa. Vanhempien mielestä kuluttajakasvatus on tärkeä osa heidän antamaa yleiskasvatusta. Kodeissa opitaan rahankäyttöä, budjetointia ja säästämistä. Kestävyyden osalta painottuivat kuluttamisen ekologinen ja sosiaalinen kestävyys. Kotona opitaan esimerkiksi panostamaan laatuun, tarpeeseen ja lähellä tuotettuun sekä kierrättämään.

Kuluttaminen osa ihmisten arkea, ja lapset harjoittelevat kuluttajataitoja kotona. Vanhemmat keskustelevat rahasta ja säästämisestä lasten kanssa ikätasoisesti. Lisäksi lapset ovat mukana arjen ostoksilla. Vanhempien huolena on kuitenkin lasten eriarvoinen asema; kaikissa kodeissa ei ole resursseja, kuten aikaa tai osaamista, toteuttaa kuluttajakasvatusta. Sen takia myös koululla on tärkeä rooli. Kouluissa on mahdollista saavuttaa koko ikäluokka ja tasata täten taloudellista epätasa-arvoa.

Tutkimus toi ilmi, mitä osa-alueita kotona painotetaan ja ehdotuksia, mitä tulisi oppia muualla. Tämä tutkimus tarjoaa näkökulmia ja aihetta jatkokeskusteluun siitä, miten kuluttajakasvatusta tulisi kehittää yhteiskunnallisella tasolla, jotta se vastaisi paremmin nyky-yhteiskunnan tarpeita ja edistäisi lasten ja nuorten kuluttajataitoja.

Kreetta Ventin

Kodissa tapahtuva kuluttajakasvatus – vanhempien näkemyksiä ja kasvatuksen käytäntöjä