Kotitalousopettajien näkemyksiä kuluttajakasvatuksen sisällöistä ja opetusmenetelmistä

Taustaa

Kuluttajakasvatus on nähty tarpeelliseksi kautta aikojen. Suomessa kuluttajakasvatuksen tarve tunnistettiin jo 1800-luvulla, kun kotitalousopetuksessa alettiin opettaa säästäväisyyttä sekä raaka-aineiden huolellista käyttöä. Kotitalousopetuksen onkin havaittu olevan keskeisessä roolissa peruskoulun kuluttajakasvatuksessa. Vaikka kuluttajakasvatus on ollut esillä pitkään, kuluttajakasvatuksen opetusta ei ole vielä kovinkaan tutkittu. Sen sijaan tutkimuksen tarve kuluttajakasvatuksen opetuksesta oli havaittu.

Tutkimustehtävä ja aineisto

Tutkimuksen tarkoituksena olikin vastata tähän havaittuun tietoaukkoon ja tarpeeseen tutkia kuluttajakasvatuksessa käytettyjä opetuksen menetelmiä sekä selvittää millä tavoin kuluttajakasvatusta toteutetaan. Halusin siis selvittää, millä tavoin kotitalousopettajat toteuttavat kuluttajakasvatusta kotitalousopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistona oli kolme erillistä aineistoa, joista kaksi oli Biocolour- hankkeessa tuotettuja. Ensimmäinen aineisto oli kyselytutkimusaineisto, joka sisälsi avokysymyksen kuluttajataitojen opettamisesta (Biocolour). Toinen aineisto oli haastatteluaineisto, jolla pyrittiin täydentämään kyselytutkimusaineistoa (Biocolour). Kolmas aineisto kerättiin kotitalousopettajien Facebook- ryhmässä julkaistulla verkkokyselyllä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimuksen tulokset

Tutkimuksen tulokset kiteytyivät opettajien näkemyksiin kotitalousopetuksen kuluttajakasvatuksessa käytetyistä opetuksen sisällöistä sekä opetusmenetelmistä. Opettajat näkivät kuluttajakasvatuksen tärkeänä lähtökohtana tavoitteen kestävästi toimivasta kuluttajasta, joka osaa tehdä sekä omaa että ympäristön hyvinvointia edistäviä ratkaisuja. Lisäksi opettajat pitivät tärkeänä, että kuluttajakasvatuksen sisältöjen tulisi olla nuorten arkea lähellä.

Opettajien käyttämät yleisimmät opetuksen sisällöt olivat talouden hallintaan, budjetointiin ja hintavertailuun liittyvät oppimistehtävät. Tutkimuksessa tuli esille myös kuluttajakasvatuksessa käytettyjä opetusmenetelmiä, joita käytettiin opetuksessa monipuolisesti. Hyödyllisinä ja toimivina menetelminä opettajat kuvasivat vierailut, pelilliset elementit, digitaalisuuden sekä oppiaineyhteistyön.

Tutkimuksen tuloksista voidaan tulkita, että kotitalouden opetuksessa kuluttajakasvatusta toteutetaan monipuolisien opetusmenetelmien avulla. Opetuksen sisällöt ovat opetussuunnitelman tavoitteita vastaavia, mutta joiltain osin kuluttajakasvatuksessa on myös kehitettävää.

Johtopäätökset

Vaikka tutkimus osoitti, että kuluttajakasvatusta toteutetaan monipuolisten sisältöjen ja opetusmenetelmien avulla, jatkossa olisi tärkeää tutkia aihetta lisää. Sekä tässä tutkimuksessa, että aiemman tutkimuksen pohjalta on noussut huolet kuluttajakasvatuksen määrän vähäisyydestä sekä opetuksen sisältöjen hajanaisuudesta. Näyttäisi myös siltä, että kuluttajakasvatuksen sisällöt ja toteutus nojaavat vielä liian paljon yksittäisten opettajien valintoihin toteuttaa kuluttajakasvatusta. Jatkossa olisikin hyödyllistä kehittää opettajille kuluttajakasvatukseen tarkempia sisältömääritelmiä sekä materiaaleja opetuksen tueksi. Jatkossa olisi myös hyödyllistä tutkia oppiaineyhteistyön potentiaalia kuluttajakasvatuksen toteutuksessa.

Enni Jurmu

Kotitalousopettajien näkemyksiä kuluttajakasvatuksen sisällöistä ja opetusmenetelmistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *