Innostavaa kilpailua ja yhteisöllisyyttä liikuntatunneilla

Oletko koskaan miettinyt, miten koulun liikuntatunnit voivat vaikuttaa oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin, itsetuntoon ja liikuntamotivaatioon? Maisterintutkielmani syventyy juuri tähän aiheeseen, tarjoten katsauksen siihen, miten oppilaat itse näkevät erilaiset pelit ja kilpailun muodot. Tässä blogikirjoituksessa jaan tutkielmani keskeisiä oivalluksia ja innostavia hetkiä, toivoen rohkaisevani sinua tutustumaan tutkielmaani tarkemmin.

Kilpailun monet kasvot

Liikuntatunneilla kilpailu ilmenee monin eri tavoin. Oppilaat voivat ottaa toisistaan mittaa pingisturnauksissa, erilaisissa joukkuepeleissä kuten jalkapallossa ja jopa kuntopiiriharjoituksissa, missä jokainen suoritus lasketaan ja toistoja vertaillaan. Tutkielmassani havainnollistan erilaisia oppitunneilla esiintyviä kilpailuja ja niiden vaikutuksia oppilaisiin. Erilaiset kilpailun muodot nähdään hyvin eri tavalla. Esimerkiksi joukkueena kilpailussa yhteistyö ja yhteisöllisyys voivat korostua samalla kun omien suoritusten vertaaminen nakertaa oppilaiden itsetuntoa. Kilpailulliset elementit voivat sekä innostaa että aiheuttaa jännitteitä oppilaiden välillä.

Erityisen mielenkiintoista on seurata, kuinka oppilaat suhtautuvat kilpailuun eri tavoin. Jotkut ottavat pelit vakavasti ja pyrkivät parantamaan suoritustaan jatkuvasti, kun toiset taas keskittyvät enemmän pelin sosiaaliseen luonteeseen, pelleillen ja kommentoiden leikkisästi toistensa suorituksia.

Yhteistyö ja yhteisöllisyys

Tutkielmani avaa sitä, kuinka yhteistyölliset pelimuodot, kuten joukkueiden väliset pelit tai ryhmäliikuntaharjoitukset, edistävät sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta. Havainnoidessani oppilaita liikuntatunneilla ja haastatellessani heitä niiden jälkeen, huomasin kuinka tärkeää yhteistyö ja yhteisöllisyys on. Havainnoimillani oppitunneilla joukkueet kannustivat toisiaan, ja jopa kilpailun hetkellä vertaisille annettiin positiivista palautetta. Tämä oli oppilaille tärkeää ja moni korosti myönteisen ilmapiirin tärkeyttä haastatteluissa.

Tutkielmassa esitän esimerkkejä siitä, kuinka ohjaamalla oppilaita kunnioittamaan toisiaan ja arvostamaan jokaisen yksilöllistä edistymistä, opettaja voi luoda turvallisen ilmapiirin myös kilpailutilanteessa. Myönteinen ilmapiiri ei ainoastaan edistä kilpailutilanteen onnistumista, vaan myös opettaa oppilaille tärkeitä sosiaalisia taitoja, kuten empatiakykyä ja konfliktien ratkaisutaitoja.
Kilpailutilanteet ovat kuitenkin jossain määrin vaaranpaikkoja liikunnan oppitunneilla. Jos kilpailua ei toteuteta harkitusti, saattaa se aiheuttaa myös eripuraa oppilaiden välille ja heikentää luokan yhteishenkeä. Erilaiset kilpailutilanteissa syntyneet konfliktit saattavat saada oppilaat vetäytymään sivuun ja epäröimään osallistumista kokonaan. Oppilaiden näkemysten mukaan, sosiaaliset haasteet ovat kilpailutilanteiden ydinongelmia.

Haasteet ja mahdollisuudet

Kilpailu liikunnassa luo ainutlaatuisia haasteita, mutta myös erityisiä mahdollisuuksia opetukselle. Oppilaat voivat kohdata kilpailuissa epäonnistumisia, mutta niiden käsittely voidaan ottaa keskeiseksi osaksi oppimiskokemusta. Tutkielmassani tarkastelen, kuinka opettajien antama tuki ja kannustus sekä kilpailutilanteiden organisointiin liittyvät valinnat muovaavat oppilaiden suhtautumista näihin tilanteisiin. Esimerkiksi oppilaan kokiessa häviön, opettaja voi auttaa häntä näkemään sen vain osana liikuntaa ja oppimista. Kun kilpailuun ei suhtauduta liian vakavasti liikunnassa, kaikki voivat pitää hauskaa ja nauttia olostaan.
Mitä tutkielmasta voi oppia?
Tämä tutkielma ei vain valaise liikunnanopetuksen nykykäytäntöjä, vaan tarjoaa myös konkreettisia ehdotuksia siitä, miten liikunnanopettajat voivat entistä paremmin tukea oppilaiden kehitystä. Se antaa äänen niille monille oppilaille, jotka kohtaavat säännöllisesti kilpailutilanteita koululiikunnassa, ja auttaa meitä ymmärtämään heidän kokemuksiaan. Tutkielma herättää pohtimaan, millaista kilpailua liikuntatunneilla kannattaa järjestää ja miten tilanteet tulisi organisoida.

Iina Lappi – Kuudesluokkalaisten näkemyksiä koululiikunnassa esiintyvästä kilpailusta