Enigmaa ja pulmatehtäviä kahdeksasluokkalaisille

Teksti: Suvi-Maria Hautala ja Anne Mattila
Kuvat: Suvi-Maria Hautala

Latokartanon koulun 8.lk saapui Summamutikka-vierailulle torstaina 4.5. Vierailun aikana tutustuttiin Enigma-salauslaitteeseen sekä ratkottiin pulmia Amazing Racen hengessä.

Enigman sujuva käyttö vaatii harjoittelua.

Vierailu aloitettiin tutustumalla lyhyesti Enigman historiaan ja taustoihin. Sen jälkeen harjoiteltiin paperisen pikku-Enigman käyttöä, joka tuotti aluksi vaikeuksia lähes kaikille. Sitkeä harjoittelu tuotti kuitenkin tulosta ja lopulta suurin osa ratkoi salattuja sanoja sujuvasti ja keskittyneesti. Kun ryhmä oli ratkaissut purkanut kaikkien sanojen salauksen, niistä piti muodostaa järkevä lause. Kaksi ryhmää sai lauseen ratkaistua ja kahdella muulla jäi muutamasta sanasta kiinni, etteivät hekin olisi onnistuneet.

Suklaata! -ongelma oli monien mieleen.

Enigman jälkeen jalkauduttiin matematiikan laitoksen käytäville ja suunnistettiin pienryhmissä Amazing Racen tapaan erilaisilla pulmarasteilla. Yhdeksi suosituksi rastiksi nousi Suklaata!-ongelma, jossa tehtävänä oli vihjeiden perusteella asettaa suklaat oikeaan järjestykseen rasissa. Muut rastit olivat Königsbergin siltaralli, tulitikkupulma, Pentamino, Pilvenpiirtäjät, Farmieläimet, Al’ Tourist, Luvut sekaisin, Lippaiden arvoitus sekä Pieni tornipulma. Oppilaille jaetut tabletit täyttyivät tehtävien ratkaisukuvista ja lopputarkastuksen aikana luokasta kuului iloista hihkuntaa oikein menneiden tehtävien johdosta! Osa suunnistuksen tehtävistä oli selvästi toisia haastavampia, mutta muutama helpompi pulma mahtui myös joukkoon.

Al’ Tourist -rastilla piti värittää taloja niin, että naapurit eivät ole samanvärisiä.

Kaikenkaikkiaan vierailu oli onnistunut ja (ainakin ohjaajilla) oli mukava iltapäivä!