Kumpulan notien ja velhojen koulu

Teksti: Iikka Talvala & Karoliina Hannukkala
Kuvat: Markus Juvonen & Veera Sinikallio

Perjantaina 12.4.2019 Kumpulan luonnontieteen kampus täyttyi innokkaista nuorista velhoista, kun kampus muuttui Kumpulan noitien ja velhojen kouluksi. Velhojen koulussa opeteltiin muun muassa levitaation saloja, tutkittiin röntgen- ja infrapunasäteiden ihmeitä, sekä sekoiteltiin taikajuomia. Velhokokelaat saivat myös tutustua lasten ja nuorten StarT-projekteihin Uudenmaan StarT-festivaaleilla. Päivän aikana koettiin oivalluksia ja oppimisen iloa, herkuteltiin taianomaisilla muffinsseilla, sekä todettiin, että luonnontieteet pitävät sisällään taikuuttakin ihmeellisempiä asioita.

Kumpulan noitien ja velhojen koulu

Tapahtuman järjestäjänä toimi matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta professori Samuli Siltasen ja professori Minna Palmrothin johdolla. Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus oli tapahtumassa mukana kuuden tiedeluokan voimin (BioPop, F2K, Gadolin, Geopiste, Linkki ja Summamutikka).

Matematiikan tiedeluokka Summamutikka järjesti tapahtumassa oman Numerologian oppitunnin. Numerologian työpajassa tutustuttiin numeroiden maagisiin ominaisuuksiin, sekä tehtiin matematiikasta taidetta. Velhokokelaat saivat opetella Numerologian työpajassa kaksi taikaa. Numerota Putus taian avulla syntyi musiikkia ja saimme selville kahden luvun pienimmän yhteisen jaettavan. Jaollistus Paljastuis piirustustaian avulla paperille syntyi pienimmän yhteisen jaettavan paljastava taideteos. Saimme päivän aikana ihastella monia upeita taideteoksia ja yllättyä, kuinka monet oppilaat löysivät tekemistämme taioista yhteyksiä tavalliseen koulumatematiikkaan.

Fraktaaleja ja Mustan aukon muffinit

Yksi velhopäivän ihmeellisyyksistä löytyi teollisuusmatematiikan laboratoriosta. Professori Samuli Siltanen kollegoineen esittelivät laboratoriossa röntgenlaitteen toimintaa. Röntgenlaitteen sisälle laitettiin pääsiäismunia ja mystiset röntgensäteet loivat röntgenkuvan pääsiäismunasta tietokoneen näytölle. Velhokoululaisten tehtäväksi jäi arvata, mitä röntgenkuva esittää. Pääsiäismunien sisältä paljastui perinteisten lelujen lisäksi muun muassa legoukkoja, sekä kananluita.

Teollisuusmatematiikan laboratorio

Summamutikka oli mukana myös velhopäivän välitunnilla, jossa riitti aihetta ihmetyksiin. Velho-oppilaat pääsivät tutustumaan muun muassa peilien ihmeelliseen maailmaan ja näkymättömyyden taikaan. Olisihan velhokoulu auttamatta vajavainen ilman näkymättömyyden oppimäärää!

Velhokokelaiden vastaanotto ja Numerologian työpaja

Neljästä isosta peilistä ja suorista kulmista muodostettu ”näkymättömyysviitta” herätti innostusta ja ihmetystä. ”Miten on mahdollista, että kaveri näkyy ´peilin takana´!? Pikkuvelhot pystyivät kuitenkin antamaan tälle ihmeellisyydelle luonnollisen selityksen: peilit oli asemoitu varta vasten suorakulmaiseen muodostelmaan, jotta valo (ja peilikuva) heijastuisivat kaikkien peilien kautta ”taikaviitan” toisella puolella olevalle kaverille. Välitunnilla ihmeteltiin myös hologrammia ja pientä taikalaatikkoa, joka mystisesti ”imaisi” sinne pudotetut kolikot. Kuten arvata saattaa näillekin velhouksille löytyi selitykset oikeanlaisista peileistä ja heijastuskulmista.

Kiitos kaikille tapahtuman järjestäjille ja tapahtumaan osallistuneille kouluille.

Pilvenpiirtäjät ja mittakaava

Teksti & Kuvat: Madli Mötlik

Keskiviikkona 10.4 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella vieraili Keravanjoen koulun ysiluokkalaiset. Pienoismallien teematunnilla virittäydyttiin aiheeseen pilvenpiirtäjät -pelin avulla. Pelin jälkeen päästiin suunnittelemaan ryhmissä ennalta valitun rakennuksen pienoismallia. Oppilaat selvittelivät tarvittavia mittakaavoja, joiden mukaan leikattiin sopivia paloja rakennuksiin. Tunnilla valmistuivat muun muassa majakka ja WTC-torni. Nopeimmat pääsivät myös suunnittelemaan unelmahuonetta.

Kiitos koko Keravanjoen koulun porukalle mukavasta tunnista.

Unelmahuoneet, Pienoismallit ja Pilvenpiirtäjät

Pienoismalleja ja Unelmahuoneita

Teksti & Kuvat: Madli Mötlik, Matias Malmi

Keskiviikkona 3.4.2019 summamutikan tiedeluokka täyttyi Keravalta tulleista Keravanjoen koulun ysiluokkalaisista. Yhdessä tutustuttiin pienoismalleja käsittelevällä teematunnilla mittakaavoihin ja rakennettiin ennalta valituista rakennuksista pienoismalleja. Pienoismallien mittakaavojen suunnittelu tuotti aluksi hieman vaikeuksia, mutta lopulta kaikki ryhmät selvisivät laskuista ja syntyi hienoja taideteoksia. Nopeimmat ehtivät myös suunnitella unelmahuoneensa tai unelma-asuntonsa pohjapiirrosta.

Pilvenpiirtäjät-peli ja Pienoismallit

Tanssia ja naurua luokan täydeltä

Teksti ja kuvat Iikka Talvala

Tiistaina 2.4.2019 Kumpulaan saapui joukko reippaita ja iloisia esikoululaisia. Ennen yliopistolle saapumista esikoululaisilla oli ollut ennakkotehtävänä etsiä muotoja päiväkodin lähiympäristöstä. Esikoululaiset olivat löytäneet esimerkiksi liikennemerkkejä ja kaivonkansia, sekä tunnistaneet muotoja, kuten ympyrän, neliön, kolmion ja suorakaiteen. Heillä oli löydöksistään monta kuvaa mukana, joita saimme yhdessä ihastella.

Päivän teemaksi oli valikoitunut ”Tanssii muotojen kanssa”. Teeman ja ennakkotehtävän mukaisesti jatkettiin myös summamutikassa muotojen tutkimista. Aluksi esikoululaiset etsivät muotoja luokasta. Tuulettimet, tietokoneet, dokumenttikamerat ja rakennuspalikat sisälsivät kaikki jo ennestään tuttuja muotoja. Koristeviireistä löytyi tuttujen muotojen lisäksi viisikulmio, sekä ”sisäänpäin” kääntynyt kulma, joita ihmeteltiin yhdessä ohjaajan kanssa. Lapset piirsivät myös lempi muotoja liitutaululle, jolloin syntyi koko seinän mittainen taideteos täynnä tähtiä, sydämiä, neliöitä ja monikulmioita.

Kappaleiden ja muotojen rakentelua

Seuraavaksi lämmiteltiin kehot vetreiksi muotojumpan avulla ja päivän hienoimmat ohjelmanumerot nähtiin, kun eskarilaiset saivat suunnitella pienissä ryhmissä tanssiesitykset. Musiikin tahtiin tanssittaessa ympyrät syntyivät käsistä kiinni pitämällä, suorakulmiot koko kehoa käyttäen ja tähtien sakarat jalkojen avulla. Oli mahtavaa, miten lyhyessä ajassa eskarilaiset toteuttivat usean minuutin mittaiset esitykset.

Lopuksi askarreltiin hammastikuista ja vaahtokarkeista Platonin kappaleita eli kuutioita, pyramideja ja tetraedrejä. Kolmiulotteisten kappaleiden rakentaminen oli haastavaa, mutta porukalla saatiin aikaan isot kasat kaikkia kappaleita. Ikävältä tuntui purkaa hienot rakennelmat, mutta onneksi saatiin paljon kuvia muistoksi. Kuulin, että päiväkodissa jatketaan vielä samalla teemalla, joten varmasti uusia rakennelmiakin on vielä luvassa.

Kiitos ihanasta aamupäivästä koko päiväkoti Nurmikon väelle ja tervetuloa uudestaa.

Pulmia ja Pienoismalleja

Teksi: Tanja Kaappola
Kuvat: Tanja Kaappola & Iikka Talvala

Keskiviikkona 27.3.2019 Summamutikkaan tuli vierailulle ammattiopisto Luovin opiskelijoita. Päivän teemana oli pienoismallit.

Vierailu aloitettiin pienellä pulmatehtävällä, jossa piti järjestää pilvenpiirtäjät oikeaan järjestykseen. Pulman avulla päästiin hieman herättelemään ongelmanratkaisutaitoja. Pulmatehtävä sujui hyvin ja oppilaat pääsivät haastamaan itsensä. Myös onnistumisen tunteita koettiin.

Pulman jälkeen kerrattiin mittakaavan käyttöä. Huomattiin, että mittakaavat ovat tärkeitä varsinkin isommissa rakennusprojekteissa. Tämän jälkeen alettiin suunnitella omia pienoismalleja. Opiskelijat olivat valinneet jo etukäteen rakennukset, joista pienoismallit tehtiin. Vierailulla rakennuksiin tehtiin mittakaavat ja sen jälkeen aloitettiin rakentaminen. Rakennusmateriaalina toimi erilaiset kierrätysmateriaalit. Ahkeran rakentelun tuloksena syntyi upeita pienoismalleja. Tällä kertaa valmistui mm. Eiffel-torni, muutama kirkko sekä jalkapallostadion.

Kirkko, Stadioni ja Suunnittelua

Kiitos Luovin opiskelijoille, opettajille ja ohjaajille mukavasta päivästä.

Vaahtokarkki linnake

Teksti: Tanja Kaappola Kuvat: Tanja Kaappola ja Iikka Talvala

Tiistaina 19.3 Hietakummun ala-asteen 1. luokka tuli vierailulle Summamutikkaan. Vierailun teemana oli Tanssii muotojen kanssa.

Aluksi etsimme luokasta erilaisia muotoja. Oppilaat olivat opetelleet koulussa erilaisia muotoja ja niitä löytyikin luokasta todella paljon. Tämän jälkeen erilaisia muotoja sai piirtää liitutaululle. Piirtämisen jälkeen taulu oli täynnä mitä erilaisempia muotoja.

Kun muodot oli kerrattu, niin aloitimme muotojen tekemisen ensin sormien avulla. Tämän jälkeen käsivarsien ja lopuksi koko kehon avulla. Näin syntyi perinteisten muotojen ohella myös esimerkiksi sydämiä ja muita notkeutta vaativia muotoja. Kun muotoja osattiin tehdä yksin, niin haastetta lisättiin ja tehtävänä oli muodostaa ryhmässä muotoja sisältävä tanssi. Lopuksi halukkaat pääsivät esittämään tanssinsa.

Kun kaikki halukkaat olivat päässeet esittämään tanssinsa, niin siirryttiin rakentamaan muotoja vaahtokarkeista ja tikuista. Rakentelussa pääsi käyttämään luovuutta vapaasti. Rakentelussa syntyi paljon erilaisia taloja sekä linnake. Myös muita upeita muotoja ja taideteoksia rakennettiin.

Linnake, sekä muita muotoja

Muotojen metsästystä

Kuva ja Teksti: Matias Malmi

Summamutikka-luokassa kävi vierailemassa keskiviikkona 13.3.2019 Käpylinnan esikoululaisia. Vierailun tavoitteena oli tehdä kaikkea kivaa erilaisten muotojen kanssa.

Ennakkotehtävänä esikoululaiset olivat etsineet matkalla luokkaan erilaisia muotoja ympäristöstä. Muotoja etsittiin myös luokasta ja niitä sai käydä piirtämässä liitutaululle. Tämän jälkeen kokeiltiin muodostaa sormilla, käsillä ja koko vartalolla muotoja kuten kolmio, neliö ja ympyrä. Näistä tehtiin myös ryhmissä pienet tanssiesitykset, joissa yhdessä muiden ryhmäläisten kanssa muodostettiin muotoja ja siirryttiin muodosta toiseen musiikin soidessa taustalla.

Lopuksi rakenneltiin vaahtokarkkien paloista ja hammastikuista erilaisia kaksi- ja kolmiulotteisia muotoja, joista tuli todella hienoja.

Elävät muodot

Mystiset röntgensäteet

Teksti: Madli Mötlik
Kuvat: Iikka Talvala

Tapainlinnan 7.-luokkalaiset kävivät tiistaina 12.3.2019 tutustumassa Summamutikka -luokassa lääketieteelliseen kuvantamiseen. Teematunnilla tutkittiin mysteerilaatikkoa ja tutustuttiin viipalekuvaukseen. Käynti sisälsi myös tutustumiskierroksen teollisuusmatematiikan laboratorioon, jossa Salla esitti laboratorion röntgenlaitteen.
Ennakkotehtävänä oppilaat olivat katsoneet videon Samun tiedekanavalta ja tutkineet myös Samun muiden videoiden sisältöä. Aamulla tutkittiin ryhmissä mysteerilaatikoiden sisältöjä ja saatiinkin erittäin hyviä arvauksia. Tuli myös hyviä ehdotuksia, miten tuloksista saisi tarkemman. Lopulta jakauduttiin kahteen ryhmään ja vuoroteltiin kahta aktiviteettiä. Toisessa aktiviteetissä tutustuttiin viipalekuvauksiin Samulin videoiden kautta ja toisessa pääsi tutustamaan teollisuusmatematiikan laboratorioon.

Mysteerilaatikko

Meduusat Summiksessa

Kuvat & Teksti: Tanja Kaappola

Keskiviikkona 6.3.2019 Summamutikkaan tuli vierailulle joukko esikoululaisia Meduusat ryhmästä. Päivän aiheeksi oli valittu Tanssii muotojen kanssa.

Aluksi kerrattiin, millaisia muotoja on olemassa ja etsittiin niitä Summamutikka luokasta. Muotoja löytyi todella hyvin. Tämän jälkeen muotoja tehtiin sormien avulla. Näin syntyi hienoja ja erilaisia kolmioita, suorakulmioita ja ympyröitä. Kun muotojen tekeminen hallittiin sormien avulla, niin siirryttiin tekemään muotoja käyttäen apuna koko käsivarsia. Sitten lisättiin haastetta ja tehtiin erilaisia muotoja koko kehon avulla. Esikoululaiset pääsivät käyttämään luovuutta ja lopputuloksena syntyi paljon erilaisia ja upeita muotoja.

Tämän jälkeen päästiin suunnittelemaan tansseja pienissä ryhmissä. Tansseissa oli tarkoitus muodostaa ryhmässä erilaisia muotoja. Oman ryhmän tanssin pääsi myös esittämään muille. Tansseissa näkyi muun muassa eri kirjaimia, tähtiä sekä perinteisempiä muotoja. Esikoululaiset pääsivät piirtämään muotoja myös liitutaululle. Piirtelyn tuloksena liitutaulu oli täynnä hienoja kolmioita, ympyröitä, sydämiä sekä taloja.

Lopuksi esikoululaiset rakensivat muotoja ja muita taideteoksia vaahtokarkeista ja tikuista. Rakentelussa syntyi mahtavia tasokuvioita sekä kolmiulotteisia rakennelmia.

Taideteoksia vaahtokarkeista

Mustikoita, vaahtokarkkeja ja magneetteja

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Naistenpäivänä 8.3.2019 saimme vieraaksemme joukon opettajaopiskelijoita Illinoisin yliopistosta Yhdysvalloista. Vieraat pääsivät tutustuman Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen toimintaan sekä erityisesti keskuksen tiedeluokkiin Gadolin, F2k ja Summamutikka.

Kaikki tiedeluokat esittelivät toimintaansa sekä perinteisten diaesitysten että kokeellisten ja toiminnallisten aktiviteettien kautta. Kemianluokka Gadolinin osuudessa vieraat saivat valmistaa itselleen herkullisen mustikkatrion, jossa havainnoitiin pH:n muutoksia. Fysiikan F2k-laboratorion osuudessa rakennettiin oma kaiutin ja tutustuttiin samalla magneettien toimintaan. Summamutikan aktiviteeteista esiteltiin suosittu klassikko, eli Salaperäiset kappaleet. Vierailu tarjosikin opettajaopiskelijoille monia konkreettisia ideoita omaan opetukseen vietäväksi.

Coktail-tikut ja vaahtokarkit valmiina askartelua varten.

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos