Tanssia ja vaahtokarkkeja

Teksti & Kuvat: Veikka Hirvonen

Maanantaina 11.11.2019 Summamutikan täytti ryhmä Päiväkoti Auringonkukan esikoululaisia. Aloitimme tunnin pohtimalla missä eri muotoja pystyi havaita. Bussin renkaista löytyi ympyrä ja ikkunasta suorakulmio. Seuraavaksi muodostimme sormien, käsien ja jalkojen avulla erilaisia kuvioita. Parin kanssa oli helppo muodostaa neliö, vaikka jalkoja käyttämällä. Koko ryhmän avulla saimme muodostettua suuren ympyrän, joka pienellä hiomisella saatiin muutettua tähdeksi.

Kolmiulotteisten kappaleiden rakentelua

Tämän jälkeen kaikki saivat mennä piirtämään liitutaululle eri kuvioita. Kun taululle ilmestynyt taideteos oli valmis, jakauduttiin ryhmiin miettimään miten liikkeen ja muodot saisi yhdistettyä tanssin avulla. Ryhmät saivat lisäksi muodostettua kehoilla hienoja kuvioita, joita esiteltiin lopuksi yhdessä. Sitten siirryimme pöytien ääreen ja aloitimme näppäryyttä vaativan osuuden. Muotojen rakentaminen vaahtokarkkien ja hammastikkujen avulla lähti vauhdilla liikkeelle. Yhtäkkiä pöydät olivat täynnä todella hienoja rakennelmia sekä kuvioita, joita ei olisi millään viitsinyt lopuksi purkaa. Siivousurakan jälkeen tutkittiin vielä taikakolmiota, joka sisälsi enemmän asioita kuin mitä aluksi saattaisi luulla.

Muotojen maailmassa

Teksti & Kuvat: Veikka Hirvonen

Perjantaina 8.11.2019 Kumpulaan tuli vierailemaan innokas ryhmä Päiväkoti Neilikasta. Jyrkät portaat taisteltuamme päästiin Summamutikka-luokkaan ja aloitettiin kuvioihin tutustuminen. Ympyrä, kolmio sekä neliö olivat tuttuja kaikille ja niitä oltiin bongattu jo matkalla koululle. Luokasta löytyi myös lisää näitä muotoja.

Aloitimme luomaan kehon osien avulla eri muotoja yksin ja parin kanssa. Huomattiin lopuksi, että jaloilla ympyrän muodostaminen on hieman hankalaa. Kun kaikilla oli vielä eri muodot mielessä, käytiin piirtämässä niitä taululle. Osa keksi yhdistää eri muotoja ja lopulta taululle oli ilmestynyt toinen toistaan hienompia luomuksia. Tämän jälkeen jakauduttiin pieniin ryhmiin ja tutkittiin miten liikkeen ja muodot voisi yhdistää esimerkiksi tanssiesityksessä. Ryhmässä oli myös helpompi testata mitä kuvioita saa vaikka nelistään aikaiseksi.

Tetraedri, kuutio ja muita kappaleita

Seuraavaksi siirryttiin pöytien ääreen tekemään kuvioita vaahtokarkeista ja hammastikuista. Kolmioiden ja neliöiden lisäksi syntyi valtavia rakennelmia, jotka koostuivat niin monista muodoista, etteivät sormet riittäneet niitä laskemaan. Lopuksi siivottiin ja lähdettiin syömään.

Vuosituhansien taika

Teksti & Kuva: Henrik Hirvonen

Torstaina 7.11.2019 Summamutikka-luokkaan saapui joukko Itäkeskuksen peruskoulun vitosluokkalaisia. Päivän teemana oli taikuus, ja erityisesti miten matematiikka ja taikuus liittyvät toisiinsa. Tunnin aikana saatiinkin ihmeteltyä ja kokeiltua, miten muun muassa näkymättömästä saadaan näkyvää, miten asiat eivät ole aina siltä miltä näyttää, ja miten vuosituhansia aikaa vievän tehtävän voi ratkaista muutamassa minuutissa. Matemaatikot ovatkin välillä aikamoisia taikureita!

Kolme Platonin kappaletta ja yksi ei-Platonin kappale

Kiitokset Itäkeskuksen ala-astelaisille mukavasta vierailusta!

Taikuutta ja pelejä

Teksti & Kuva: Toni Pentti

Maanantaina 4.11.2019 summamutikkaluokkaan saapui innokas joukko Suutarinkylän peruskoulun kolmasluokkalaisia. Heidän kanssaan rakentelimme platonin kappaleita varjokuvien perusteella, apuvälineinämme vaahtokarkkeja ja hammastikkuja. Askartelujen jälkeen tutustuimme taikaneliöön ja totesimme, että kaikki ei ole aivan sitä miltä näyttää. Oppilaat innokkaasti selvittivät neliöön liittyvää mysteeriä. Lopuksi vielä rakensimme pelin muodossa pilvenpiirtäjiä pelilaudalle ja oppilaat pääsivät ratkomaan ongelmia peliin liittyen.

Tetraedri, Oktaedri & Heksaedri

Kiitos vielä Suutarinkylän peruskoululle vierailusta!

Vauhdikas Taikapäivä

Teksti: Iikka Talvala

Perjantaina 1.11.2019 Summamutikkaluokkaan saapui runsas joukko viidesluokkalaisia, kun viherlaakson alakoulusta tultiin ihmettelemään matematiikan taikoja.
Tunti aloitettiin tuttuun tapaan lämmittelytehtävällä, joka tällä kertaa oli pilvenpiirtäjät-peli. Oppilaiden täytyi annettujen ohjeiden avulla rakentaa kaupunki pelilaudalle. Pelin pelaamisesta taisi muodostua pientä kilpailua, sillä pelilautoja pyrittiin ratkomaan mahdollisimman nopeasti. Ohjaaja pääsikin juoksemaan pöydästä toiseen tarkistaen tehtävää ja antaen uusia pelilautoja.

Kun lämmittely saatiin valmiiksi, siirryttiin taikojen pariin, joista ensimmäisessä selvitettiin, miten näkymättömästä saadaan näkyvää. Vaahtokarkkeja ja tikkuja apuna käyttäen kolmiulotteisia kappaleita syntyi yksi toisensa perään. Mikä parasta, varjokuvat aiheuttivat niin ihmetystä ja hämmennystä, kuin onnistumisen riemua. Loppu tunti kului taikaneliöiden ja matemaatikon taikatempun kanssa, joissa vaadittiin keskittymistä ja matemaattisia laskutoimituksia. Vauhdikkaan tunnin jälkeen oppilaat saivat syödä eväitä ja kerätä voimia paluumatkaa varten.

Kiitos vierailusta Viherlaakson alakoulun oppilaille ja opettajille.

Muodoista matematiikkaa

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Lokakuun viimeisenä päivänä 31.10.2019 oli jälleen aika tutustua matemaattisiin kuvioihin ja muotoihin, kun Pihlajiston ala-asteen toinen luokka saapui vierailulle matikkaluokka Summamutikkaan. Oppilaiden tarkat silmät bongasivatkin nopeasti ympäriltään tuttuja muotoja, kuten pyöreyttä kellotaulusta ja tuulettimesta, suorakulmaisuutta liitutaulusta sekä monikulmaisuutta katossa riippuvista viireistä. Kuviomaisemaa täydennettiin piirroksien muodossa, kun liitutaulut täyttyivät monenlaisista kuvioista aina sydämistä tähtiin ja satakulmioon asti. Syksyn trendin mukaisesti tutut kuviot muuntuivat edelleen eläviksi kuviksi ja liikkeeksi oppilaiden tulkitsemina. Lopuksi tunti päätettiin jälleen rakentelun merkeissä, jolloin yksinkertaisetkin kuviot avautuivat uusissa ulottuvuuksissa muun muassa Platonin kappaleiden muodossa. Kiitos käynnistänne Pihlajiston koululaiset ja opettajat ja mukavaa syystalven jatkoa!

Vaahtokarkki taidetta

Eläinten jalanjäljillä

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Maanantaina 28.10.2019 luvassa oli iloisia säveliä ja viipottavaa askellusta, kun Päiväkoti Kesäheinän eskariryhmä saapui vierailulle Summamutikkaan. Tuokio aloitettiin pienellä piirileikillä Apinan ja Norsun laulelman tahtiin, minkä perään istahdettiin pohtimaan, minkälaisia eläimiä nämä apinat ja norsut oikein ovatkaan. Norsulla on suuret korvat ja pitkä kärsä sekä tömistävä askellus, tiesivät lapset kertoa. Apina on puolestaan vikkelä ja ketterä eläin, joka varastelee tavaroita. Jutustelun jälkeen lähdettiin seuraamaan eläinten jalanjälkiä, joista muodostui askelmerkit tutulle laululle eläinystävistämme. Laulua ja leikkimieltä riitti hienosti tunnin loppuun saakka. Kiitos käynnistä Kesäheinäläiset!

Norsun ja apinan jäkiä

Liikettä ja rakentelua

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Torstain 24.10.2019 vierailu Summamutikka-luokassa alkoi jännittävissä merkeissä, kun Pukinmäen peruskoulun 2.-luokkalaiset pääsivät jututtamaan ihka oikeaa professoria. Päivän vierailun teemana oli erilaiset kuviot ja muodot, joita oppilaat olivatkin havainneet runsaasti muun muassa liikennemerkkien maailmassa. Tunnin edetessä päästiin kokeilemaan kuvioiden kehollista muodostamista pienissä ryhmissä ja oppilaiden upea kuvioita esittelevä tanssiesitys keräsikin hetkessä suosiota luokan omalla some-kanavalla. Tunnin lopuksi istahdettiin rakentelemaan tikuista ja vaahtokarkeista monen näköisiä kappaleita, kuten taloja, puita, pyramideja ja Eiffel-tornikin saatiin jo hyvälle alulle.

Kiitos vielä Pukinmäen peruskoululaisille ja opettajalle vierailustanne sekä huikeasta loppulaulusta!

Syksyn vierailut jatkuvat

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Syyslomien jälkeen Summamutikka-luokka täyttyi taas nuorista luonnontieteilijöistä, kun Kirkkoharjun koulun seitsemäs luokka saapui tutustumaan lääketieteelliseen kuvantamiseen tiistaina 22.10.2019. Tunnin alkuun tutkiskeltiin mysteerilaatikoiden sisältöjä kotitekoisen röntgensimulaation keinoin. Mysteerilaatikkotehtävää seurasi tietoisku röntgenkuvantamisen kehityksestä sekä pähkäilyä matemaattisten käänteisongelmien parissa. Ryhmän innokkuutta ja kekseliäisyyttä olikin hienoa seurata, ja vikkelimmät data-analyytikot ehtivät jopa kehittelemään omia pulmatehtäviään. Tunnin päätteeksi kisailtiin vielä haastavien viipalekuvauspulmien parissa.

Mystiset röntgensäteet

Lapsiystävällinen röntgenlaite

Teksti & Kuvat: Henrik Hirvonen

Torstaina 10.10.2019 Summamutikka-luokka sai vieraakseen lisää Pasilan peruskoulun seitsemäsluokkalaisia. Tällä kertaa tunnin teemana oli lääketieteellinen kuvantaminen. Tunnin aikana saatiin paljon tietoa muun muassa röntgenlaitteesta ja kuinka sitä käytetään lääketieteessä hyödyksi. Oppilaat pääsivät myös kokeilemaan ”lapsiystävällisen” röntgenlaitteen käyttöä tutkiessaan mysteryboxien sisältöä. Tunti lopetettiin leikkimieliseen kisaan aakkosten viipalekuvausten tunnistamisesta.

Lapsiystävällinen röntgenlaite

Kiitokset vierailusta Pasilan peruskoulun seiskaluokkalaisille!

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos