Kurkistus tulevaisuuteen

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Tiistaina 17.4.2018 Riihikallion 8.-luokkalaiset saapuivat yhteisvierailulle Kumpulan Summamutikka- ja Linkki-tiedeluokkiin. Vierailun tarkoituksena oli tukea ryhmän osallistumista MyTech-hankkeeseen, jossa heidän aiheena on suunnitella ja visioida tulevaisuuden liikennettä ja liikkumista. Retkipäivä oli alkanut jo aamulla yritysvierailulla Sitoon, jossa he olivat saaneet paljon uutta tietoa liikkennesuunnittelusta.

Yliopistovierailun aluksi Helsingin yliopiston tutkija Samu Varjonen kertoi vieraille autonomisista kulkuneuvoista, kuten laivoista ja henkilöautoista. Vieraita kiinnosti mm. millaisia haasteita autonimisiin kulkuneuvoihin liittyy sekä kauanko kestää, että pääsemme kulkemaan töihin autonomisilla autoilla.

Rosvot ja poliisit -pulmassa pohdittiin kaupungin suojaamista mahdollisimman vähällä määrällä poliiseja.

Esityksen jälkeen päästiin itse tekemään ja pohtimaan. Linkki-luokassa oli luvassa legorobottien ohjelmointia. Oppilaat pääsivät esimerkiksi opettamaan robotteja seuraamaan lattiaan merkittyä viivaa.

Summamutikka-luokassa pohdittiin puolestaan kaupunkien mallintamista verkkojen avulla. Verkkoihin tutustutiin ensin Rosvot ja poliisit -pulman merkeissä, minkä jälkeen oli Taudit verkossa -tutkimuksen vuoro. Oppilaiden tehtävänä oli tutkia, miten kaupungin rakenne ja tautipesäkkeen sijainti vaikuttavat tartuntaudin leviämiseen. Yksittäiset tutkimustulokset koottiin yhteen, jolloin saatiin parempi käsitys eri tekijöiden vaikutuksista.

Kaupungin asukkaat saivat tartunnan merkiksi tarran kulkiessaan tautipesäkkeen kautta.

Latokartanon 6. luokka kiperien tehtävien ääressä

Teksti: Sara Parikka ja Anni Jyrinsalo
Kuvat: Anni Jyrinsalo

Summamutikka-luokkaan saapui vierailulle 12.4. Latokartanon koulun 6. luokka. Ensimmäisenä aktiviteettina oli Pentamino-palojen keksiminen. Tehtävänä oli keksiä niin monta Pentamino palaa kuin mahdollista. Ryhmä suoriutui tästä erinomaisesti, kaikki selvittivät yli 10 palaa! Tämän jälkeen luokka jaettiin neljään eri työskentelypisteeseen, joita kierrettiin myötäpäivään.

Ensimmäisenä pisteenä oli alkuaktiviteettiin liittyvä Pentamino-pulma. Oppilaat saivat nopeasti ratkottua tehtäväalustan ensimmäisen puolen ja sitten jo siirryttiin vaikeampaan puoleen. Seuraavassa pöytäryhmässä oli Einsteinin-ongelma. Tämä pulma tuotti näin lyhyessä ajassa hieman ongelmia, mutta ryhmässä toimimisessa on voimaa ja niinpä osa sai tehtävän suoritettua! Tässä pelissä tärkeintä oli seurata ohjeita huolellisesti.

Einteinin-ongelma ei ollutkaan ihan simppeli.

Nopeimmat suorittajat pääsivät vielä tällä pisteellä etsimään neliöitä isosta ruudullisesta neliöstä. Jopa haastava 5×5 -ruudukko selätettiin leikiten!

Neliöitä laskettiin pöytään piirtämällä.

Kolmannen pöytäryhmän peli oli murtolukuihin liittyvä aivopähkinä, jossa piti laskemalla yhdistää pienet kolmiot isoksi kolmioksi. Tässä kuudesluokkalaiset joutuivat aivan tosissaan muistelemaan mitä supistaminen ja laventaminen oikein olivatkaan. Onneksi laskemista helpottivat pöytä mihin pystyi kirjoittamaan tusseilla!

Murtoluku-kolmio antoi oppilaille haastetta.

Viimeisin peli oli pilvenpiirtäjät, jossa käytettiin Multilink-paloja. Pilvenpiirtäjät-pelilautoja oli kolmea eri vaikeustasoa ja aloitimme niistä helpoimmista. Sitten kun helpoin oli ratkottu ja tarkistettu niin sai siirtyä seuraavaan. Moni oppilas kuitenkin selvisi vaikeimmistakin tehtävistä!

Pilvenpiirtäjät olivat vierailun suosikkiaktiviteetti!

Vierailun loputtua mietittiin yhdessä mikä oli kaikkein kivointa ja jaetulla sijalla taisivat olla Pilvenpiirtäjät sekä Pentamino-peli!

Pirteä aamuvierailu tiistaina 10.4.

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

Summamutikka-luokka sai 10.4. vieraakseen Latokartanon 5.-luokan. Vierailijat olivat 3.4. vierailleen Latokartanon koulun 5.-luokan rinnakkaisluokka.

Pilvenpiirtäjät saatiin lopulta rakennettua oikeille paikoilleen.

Oppilaat ryhtyivät innokkaina tuumasta toimeen ja aloitustehtävään liittyvä pöytiin piirtely tuntui olleen erittäin mieleinen vaihe. Oppilaat keksivät Pentamino palat vauhdilla, jonka jälkeen päästiin varsinaisten pulmien pariin.

Kala löysi lopulta omistajansa.

Einsteinin ongelmassa joutui lukemaan ohjeita useaan kertaan ennen ratkaisun löytymistä. Turvaa tuovien poliisien sijoittelu erikokoisiin kyliin oli oppilaille helppo nakki. Kylien talojen maalaukseen liittyvä pulma olikin hieman kiperämpi. Tästäkin kuitenkin selvittiin pienen tuumailun jälkeen.

Kiperin pulma ratkaistu!

Oppilaat tuntuivat viihtyneen pisteillä pulmien parissa paremmin kuin hyvin, niinpä lopuksi meinasi tulla kiire suorittaa kaikki tehtävät loppuun.

The English School kaksikielisellä vierailulla

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

The English School:n 5.-luokka saapui 5.4. vierailulle matematiikan laitokselle. Tiedossa oli useita matemaattisia haasteita ja koko luokka vaikutti innokkailta aloittamaan aivopähkinät.

Einsteinin ongelma taipui oppilaiden edessä.

Vierailulla päästiin pohtimaan Pentaminoja, Einsteinin ongelmaa, Poliiseja ja rosvoja, A’l touristia ja Pilvenpiirtäjiä. Pentaminot tuntuivat olleen oppilaille ihan piece of cake ja saatiinpa vierailulla vuoden 2018 ensimmäinen koko alueen Pentamino-tehtävä ratkaistua! Onnittelut tästä tehtävästä suoriutuneelle!

Vuoden 2018 ensimmäinen ison alueen ratkaisu saatiin 5.4.!

Vierailu toteutettiin osin myös englanniksi, joten myös ohjaaja pääsi kielitreeniin!

Rosvot eivät päässeet tällä kertaa valtaamaan kyliä.

Vierailulla nähtiin erittäin ahkeraa ja innostunutta toimintaa, jota oli ilo seurata! Periksi ei annettu missään tilanteessa. Hyvää kevään jatkoa koko luokalle!

Arkeen paluu ja kiperät pulmat

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

Latokartanon 5. -luokka otti pehmeän lasun takaisin arkeen suuntaamalla heti pääsiäisloman jälkeen vierailulle Summamutikka-luokkaan. Lomalta paluusta huolimatta oppilaat ryhtyivät innokkaina selvittämään ensimmäistä pulmaa, eli Pentamino-palojen muodostamista.

Viimeinen Pentamino-alusta osoittautui haastavaksi.

Vierailun aikana oppilaat pääsivät työskentelemään neljässä eri pisteessä. Yksi pisteistä oli Einsteinin ongelma, joka osoittautui haastavaksi, mutta ei lyömättömäksi. Toisena pisteenä oli Pilvenpiirtäjät, joka oli loppuäänestyksen perusteella erittäin pidetty pulma. Pulman idea ymmärrettiin nopeasti ja kohta kaikki pelipohjat olikin saatu ratkaistua.

Pilvenpiirtäjä-kylän rankentelua.

Kolmantena pisteenä oli Pentamino-piste, jossa oppilaat pääsivät käyttämään vierailun alussa selvittämiään paloja erilaisten alustojen täyttämiseen. Kaikki muut alustat saatiin selvitettyä, mutta vielä vuonna 2018 ei kukaan Summamutikka-vierailulla ollut ole saanut viimeistä pohjaa ratkaistua! Saa nähdä tuleeko tilastoon muutoksia loppu vuoden aikana. Tämä Pentamino-pulma oli oppilaiden mielestä päivän pidetyin!

Oppilaat Einsteinin-pulman parissa.

Viimeisellä pisteellä oppilailla oli selvitettävänä sekä Rosvot ja poliisit että A’l tourist. Poliisien sijoittaminen kylään taisi olla helppo homma, talojen maalaus olikin vähän mutkikkaampi tehtävä.

Taloille löytyi lopulta sopivat värit.

Paljon mahtui pulmia lyhyeen aikaväliin, mutta hauskaa tuntui kaikilla olleen ja joku lopuksi sanoikin: ”Nää kaikki tehtävät oli kivoja!” Kiitos vierailusta ja tervetuloa uudestaan!

Pihlajiston valmistava luokka pulmien parissa

Teksti ja kuvat: Kirsi Ikonen ja Matti Siitonen

Vielä ennen pääsiäislomille lähtöä saapui Summamutikkaan vierailemaan Pihlajiston ala-asteelta valmistava luokka. Oppilaat olivat erittäin aktiivisia ja olimme suunnitelleetki heille kaksi erilaista tehtävää, joissa oppilaat tarvitsivat päättelyä ja paljon kädentaitoja. Tehtävinä olivat pentaminojen kokoaminen multilinkeillä ja tämän jälkeen kuvioiden täyttely pentamino palikoiden avulla sekä toisena tehtävänä Platonin kuvioiden rakentaminen vaahtokarkeilla ja hammastikuilla.

Platonin kappaleiden rakentelua.

Oppilaat työskentelivät pentaminojen rakentamisessa pareittain ja parityöskentely näytti sujuvan. Lähes kaikki saivat rakennettua kaikki pentaminot ja ennen kuin oppilaat pääsivät kokeilemaan kuvioiden täyttämistä kävimmekin kaikki kuviot läpi. Tämän jälkeen muodostetuilla pentaminoilla yritettiin täyttää erikokoisia suorakulmia siten, että koko kuvio täyttyisi kokonaan. Suorakulmioiden täyttäminen oli haastaavaa, mutta osa pareista suoriutui tästäkin hienosti.

Pentamino-tehtävät saatiin ratkaistua.

Platonin kuvioita tehtäessä meinasi muutama vaahtokarkkikin mennä suuhun, mutta lopulta keskittyminen itse rakentamiseen löytyi. Lopuksi oppilaat saivat rakentaa oman kuvion ja ottaa sen mukaan kotiin. Tunti oli vauhdikas ja oli erittäin mukava nähdä, kuinka oppilaat innostuivat tehtävistä. Toivottavasti teilläkin oli mukavaa ja tervetuloa uudelleen!

Suunnistuksen huumaa!

Teksti ja kuvat: Kirsi Ikonen ja Matti Siitonen

Talojen maalaaminen oikeilla väreillä antoi haastetta.

Saimme torstaina 22.3. vieraaksemme Pihlajiston ala-asteelta reippaita 5-luokkalaisia Summamutikka-luokkaan. Yksi luokan ohjelmatoiveista oli blogin perusteella valittu Amazing race of Math. Ohjelmassa olikin 12-rastinen Amazing race of Math -suunnistus. Luokka oli hyvissä ajoin paikalla ja ohjeistuksen jälkeen pääsimmekin vauhdikkaasti aloittamaan suunnistamisen.  Kierrettäviä rasteja olivat mm. Pilvenpiirtäjät, Pieni tornipulma, Tulitikkuongelma, Al’tourist.

Oppilaat rakennuspuuhissa!

Joukkueet suoriutuivat erinomaisesti ja puolet joukkueista kerkesivät kiertämään kaikki rastit. Oikeita vastauksia saatiin jokaiselta rastilta ja lempirasteja olivat mm. Susi, lammas, kaali -ongelma sekä Suklaata!-pulma. Oppilaat vaikuttivat tykkävään suunnistuksesta ja siitä, että pääsivät kiertelemään ympäri kampusta.

Tikkupulmakin saatiin ratkaistua.

Kiitos ilahduttavasta käynnistä ja tervetuloa uudelleen! 🙂

Innokasta Amazing Race -kisailua

Tekti ja kuvat: Kirsi Ikonen ja Matti Siitonen

Torstaina 15.3.2018 Summamutikka-luokkaan tuli vierailulle 5-luokka Kaisaniemen ala-asteelta. Olimme suunnitelleet, että oppilaat pääsevät suorittamaan jo klassikoksi muodostuneen Amazing race of Mathin 3-4 hengen ryhmissä. Ennen kuin ehdimme edes selittää tarkemmin Amazing racen sääntöjä, niin oppilaista huomasi aidon innostuksen. Alussa käytiin läpi säännöt, jakauduttiin joukkueisiin ja jaettiin suunnistusta varten tarvittavat välineet. Ei tarvinnut, kun vähän antaa vihreää valoa niin kaikki ryhmät lähtivät innolla kohti rasteja. Rasteja oli yhteensä 12 ja suoritusaikaa noin tunnin ajan. Rasteilla oli erilaisia ongelma- ja pulmatehtäviä, jotka kuului ratkaista ja ratkaisu tuli kuvata tai videoida padeille. Tällä kertaa rasteja olivat mm. Katamino, Poliisit ja rosvot, Suklaata, Könisbergin siltaralli ja Loikkivat sammakot…. 

Oppilaat siltarallin parissa.
 Toinen meistä ohjaajista oli koko ajan Summamutikka-luokassa ja toinen kierteli rasteilla auttamassa ja juttelemassa oppilaiden kanssa. Oppilaat olivat todella itseohjautuvia ja suorittivat rasteja hyvää vauhtia. Vaikka joillain rasteilla ei vastausta heti saatu ratkaistua, niin oli hienoa nähdä, miten ryhmät eivät turhautuneet, vaan yritystä riitti.
Suklaa-tehtävästä selvittiin nopeasti.

Vierailun lopussa kävimme vastauksia yhdessä läpi ja jokainen ryhmä oli saanut suoritettua vähintään puolet (6) rasteista. Aivan loistavaa tekemistä! Kaikki saivat onnistumisen kokemuksia ja innostusta yrittämään sellaisia tehtäviä uudestaan, joita ei saanut vielä ratkaistua. Kiitos huippu kivasta vierailusta ja tervetuloa uudestaan!

 

Tiistaiaamu täynnä pulmia

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

Koleana maaliskuisena aamuna 20.3. Uomarinteen innokkaat 3.-luokkalaiset saapuivat Summamutikka-luokkaan. Ohjelmassa oli paljon erilaisia matikkapulmia ja lyhyen esittelyn jälkeen alettiinkin reippaasti tuumasta toimeen.

Pentamino-paloja keksittiin yksin ja yhdessä.

Ensimmäisenä tehtävänä oppilailla oli keksiä mahdollisimman monta Pentamino-palaa. Vauhtiin päästyään oppilaat saivat selvitettyä lähes kaikki mahdolliset palat. Tämän jälkeen oppilaat pääsivät täyttämään erilaisia alueita keksimillään Pentamino-paloilla. Kaikki oppilaat selvittivät tiensä haastavimpaan alueeseen, mutta vaikka yritys oli kovaa, ei viimeiseen pulmaan löydetty ratkaisua.

Päivän suosikiksi äänestettiin Platonin kappaleet ja tikuilla rakentelu.

Seuraavana vuorossa oli pistetyöskentely. Pisteinä olivat Peilipeli, Platonin kappaleet sekä Hanoin torni. Platonin kappaleissa tikuilla ja vaahtokarkeilla rakentelu taisi olla vierailun suurin hitti ja tuotoksetkin olivat melkoisia! Hanoin torni vaikutti oppilaista aluksi haastavalta, mutta vauhtiin päästyään  joku taisi raivata tiensä jopa seitsemällä tornipalikalla pelaamiseen! Peilipeli oli myös oppilaiden mieleen ja suoritettuja kortteja kertyi osalle oppilaista melkoinen kasa!

Peili-pulmat ratkesivat nopeasti.

Summamutikka-vierailun jälkeen oppilaat siirtyivät evästauolle josta he suuntasivat vielä vierailulle Linkki-luokkaan.  Kiitos vierailusta Summamutikka-luokaan ja tervetuloa uudestaan!

Platonin kappaleita ja bingo-kisailua

Teksti ja kuvat: Kirsi Ikonen ja Matti Siitonen

Espoon kristillisestä koulusta saapui tiistaina 13.3.2018 ihania, pieniä 1-luokkalaisia vieraaksemme Summamutikka-luokkaan. Innostus alkoi heti oppilaiden nähtyä vaahtokarkeista ja hammastikuista tehtyjä Platonin kappaleita. Ensimmäisenä vuorossa oli kuitenkin ”ristinollabingoa”, jossa oppilaat heittivät kahta noppaa pareittain vuorotellen ja laskivat silmäluvut yhteen. Yhteenlaskun tulos raksittiin ristinollabingo-alustasta ja tarkoituksena oli kilpailla kumpi saavuttaa ekana neljän suoran. Yhteenlasku sujui mutkattomasti ja bingojakin kuultiin useampi!

Bingo-kisailua ja vaahtokarkeilla rakentelua!

Ristinollabingon jälkeen siirryimme rakentelemaan Platonin kappaleita. Oppilaat olivat hyvin innoissaan vaahtokarkeista ja melkein muutama menikin suuhun. Rakentelu sujui hyvin ja osa kappaleista muodostuikin hyvin nopeasti kasaan. Oppilaat saivat myös keksiä ja rakentaa itse suunnittelemiaan kuvioita ja rakennelmia. Niitä muodostuikin useampia erilaisia mm. taloja, avaruusaluksia ja laserpyssyjä.

45 minuuttia meni kuin hujahduksessa luokan kanssa ja he pääsivätkin jatkamaan vierailuaan vielä Linkki-luokkaan. Kiitos mukavasta vierailusta ja tervetuloa uudelleen!

Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos