Voiko peruskoulun matematiikassa pärjätä, vaikka olisi heikko kielitaito?

Maahanmuuttajataustaisille, suomi toisena kielenä (S2) -oppilaille, jotka osaavat suomea heikommin kuin valtaväestö, tasa-arvoiset oppimisen lähtökohdat kantaväestöön verrattuna ovat vielä tabu. Kielimuuri luo kuilua opittavan aineksen ja oppilaan välille. Tässä blogikirjoituksessa on liitteenä esittelyvideo gradustani, joka pohjautuu tasavertaisuuskasvatukseen ja matematiikan erityisasemaan oppiaineena peruskoulussa. Kymmenjärjestelmä on sama kaikkialla maailmassa – vai onko? Voisiko matematiikan kieli voimaannuttaa suomi toisena kielenä -oppilaan minäpystyvyyttä eli itseluottamusta oppimiseen liittyen, vaikka suomen kieli ei vielä suju?

(videon url: https://youtu.be/tg_XPlGSdLM)

Gradun tekijä: Suvi Rinne

Otsikko: Suomi toisena kielenä alakoulun matematiikan opiskelussa – Minäpystyvyys universaalin symbolikielen näkökulmasta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *