Tunteiden vaihtelun tutkimista käsityötieteen kurssilla

Tutkimuksen tausta

Tunteet liittyvät käsitöihin ja oikeastaan kaikkeen, mitä teemme. Tunnemme jatkuvasti erilaisia tunteita. Kuvittele, jos et koskaan kokisi tekemisestä koituvaa iloa ja nautintoa käsitöitä tehdessäsi tai deadlinen lähestyessä kokisit alati lisääntyvää ahdistusta päivämäärän lähestyessä uhkaavasti. Tunteet vaikuttavat siihen, miten koemme ja tulkitsemme eri tilanteita. Usein on hyödyllistä olla tietoinen tunteista. Ymmärtäessä tunteita, niitä voi säädellä ja hyödyntää. Kasvatustieteen puolella on tutkittu emootioita, tosin vähemmän kuin psykologian puolella.

Syyslukukaudella 2019 olin opiskelijana käsityötieteen maisterivaiheen Materialisointi käsityötieteessä -kurssilla. Kurssin aikana koin tunteiden kirjoa laidasta laitaan. Toisinaan koin valtavaa innostusta ja seuraavana päivänä puolestaan täydellistä ahdistusta ja turhautumista kurssista. Minulle jäi tunne, että opiskelijat kokivat kurssin eri tavoin; toiset tasaisemmalla, toiset suuremmalla tunnevaihtelulla. Mitä tunteita eri opiskelijat kokivat tämän kurssin puitteissa ja kuinka voimakkaasti?

Tutkimuksen tavoite

Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka voimakkaasti eri episteemisiä eli oppimiseen ja opiskeluun liittyviä tunteita opiskelijat kokivat Helsingin yliopiston käsityötieteen maisterivaiheen syventävän kurssin puitteissa ja miten kyseiset tunteet vaihtelivat eri opetuskerroilla. Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään, että tunteet liittyvät vahvasti jokaiseen käsityöprosessin vaiheeseen. Parempia oppimistuloksia syntyy silloin, kun koetaan sekä positiivisia että negatiivisia tunteita. Tämän tutkimuksen teoreettinen tausta rakentui sekä akateemisia tunteita että käsityöprosessiin liittyviä tunteita käsittelevistä tutkimuksista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää käsityötieteen koulutuksen maisterivaiheen kurssilla koettuja tunnevaihteluita. Tutkimus virisi oman kokemuksen ja kiinnostuksen pohjalta.

Aineisto ja tutkimusmenetelmät

Aineisto kerättiin Helsingin yliopiston käsityötieteen koulutuksen maisterivaiheen kurssilta Materialisointi käsityötieteessä syyslukukaudella 2020 (2.9.–1.12.2020). Käsityönopettajaopiskelijat (N=35) täyttivät tunneskaalakyselyn jokaisen opetuskerran (9 kpl) lopuksi. Kyselyn pohjana käytettiin Pekrunin ym. luomaa tunnemittaria episteemisistä tunteista (Epistemic Emotions Scales – Short Form). Tunnevaihteluita ja tunteiden yhteyksiä toisiinsa tarkasteltiin korrelaatiokertoimilla, kuvailevista tiedoista muodostetuilla kuvioilla, regressioanalyysillä ja t-testillä. Analyyseihin käytettiin IBM SPSS Statistics -ohjelmistoa. Kuviot luotiin jokaisen tunteen keskiarvoista erikseen sekä lisättiin muutamien yksittäisten opiskelijoiden tunneprofiilit täydentämään tuloksia.

Tulokset ja johtopäätökset

Kaikkia episteemisiä tunteita ilmeni koko kurssin aikana. Kurssilla koettiin laskettujen keskiarvojen mukaan eniten nautintoa ja innostusta (enjoyment) sekä uteliaisuutta (curiosity) ja vähiten turhautumista (frustration) sekä tylsyyttä (boredom). Kuitenkin opiskelijoiden yksilölliset tunneprofiilit vaihtelivat paljon keskenään eli opiskelijoiden tunnevaihtelut olivat erilaisia ja yksilöllisiä. Innostus/nautinto selitti tilastollisesti merkitsevästi sitä, miten opiskelija koki tunneskaalan vaikuttavan kurssitehtävien etenemiseen. Tilastollinen merkitsevyys ilmeni myös hämmennyksen esiintymisessä; ensimmäisellä opetuskerralla koettiin enemmän hämmennystä kuin viidennellä (ensimmäisen tehtävän esittelykerta) tai yhdeksännellä eli viimeisellä opetuskerralla. Hämmennys vähenee tehtävänannosta tehtävän valmistumisen aikana huomattavasti. Tämän perusteella kurssin tehtävänantoa voidaan pitää hämmentävänä, mutta prosessin edetessä hämmennys vähenee merkittävästi. Toisaalta ennen kuin opiskelija on keksinyt oman ratkaisunsa tehtävään, hän saattaa kokea hämmennystä. Tunnekyselyä voidaan hyödyntää esimerkiksi kurssilla, jolloin kurssilaiset joutuvat reflektoimaan tunteitaan ja kurssia voidaan kehittää seuraavalle kerralle paremmaksi.

Eveliina Puska

Pro Gradu: Käsityönopettajaopiskelijoiden tunnevaihtelut käsityötieteen syventävällä kurssilla