Luokanopettajien kokemuksia uran ensimmäisistä vuosista

Taustaa
Siirtymä opettajankoulutuksesta työelämään voi olla hyvinkin haasteellista aikaa työuran alussa olevalle opettajalle. Uran alkuvaiheessa olevat opettajat kokevat usein epävarmuutta omasta osaamisestaan sekä kyvyttömyyttä toteuttaa opetusta tavoitteiden mukaisesti. Tämän vuoksi opettajien monipuolinen tukeminen työnaloitusvaiheessa on tärkeää. Koska olen kiinnostunut työhyvinvointiin liittyvistä asioista, halusin linkittää kiinnostuksen kohteeni tulevaan tutkielmaani. Päätin lähteä tutkimaan uran alkuvaiheessa olevien luokanopettajien kokemuksia koulun arjesta.

Tutkielmassani tarkastelen sitä, millaiset työyhteisön käytänteet ja koulun arjessa esiintyvät tekijät ovat merkityksellisiä opettajan ammatillisen minäpystyvyyden rakentumisen kannalta. Valitsin tutkielmani aiheeksi opettajien minäpystyvyyden, sillä on havaittu, että opettajien käsitys omasta pystyvyydestä toimia opettajana vaikuttaa niin opettajien työhyvinvointiin kuin opetuksen laatuun ja oppilaiden oppimiseenkin. Tutkielmani tavoitteena oli lisätä ymmärrystä induktiovaiheen kouluyhteisön käytännöistä, jotka tukevat uran alkuvaiheessa olevien opettajien ammatillisen minäpystyvyyden rakentumista. Tiedon avulla koulut voivat kehittää minäpystyvyyden kannalta merkityksellisiä induktiovaiheen toimintatapoja ja käytänteitä tukemaan luokanopettajien työskentelyä uran alkuvaiheessa.

Tulokset
Tutkimustulokset vahvistivat käsitystä siitä, että luokanopettajat hyötyvät monipuolisesta tuesta ja ohjauksesta uran alkuaikoina. Tulokset eivät olleet yllättäviä, sillä monet tutkimustulokset ja tahot ovat tuoneet esille uran alkuvaiheen tuen tärkeyden. Luokanopettajat pitivät etenkin naapuriluokkien kollegoiden sekä rehtorin tukea ja ohjausta tärkeinä oman työnsä kannalta. Työyhteisön tuki edisti luokanopettajien työskentelyä ja vahvisti luokanopettajien kokemaa pystyvyyttä toimia opettajan työssä. Vastaavasti luokanopettajien työskentelyä vaikeuttivat tuen ja ohjauksen puute, etenkin haasteellisissa tilanteissa. Tuen ja ohjauksen puutteellisuus aiheuttivat muun muassa työssäjaksamisen ongelmia, kuormituksen kokemista sekä heikensivät luokanopettajien kokemaa ammatillista pystyvyyttä.

Johtopäätökset
Uran alkuvaiheessa olevien opettajien tukeminen on tärkeää. Suunniteltujen ja virallisten induktio-ohjelmien lisäksi myös arkisissa tilanteissa saatu kollegan apu tai esihenkilön palaute voi olla merkityksellistä. Vaikka induktio-ohjelmia tulee kehittää ja monipuolistaa, on hyvä muistaa, että myös pienillä arkisilla asioilla voi olla suuri merkitys uraansa aloittavalle opettajalle.

-Mari Manninen

Luokanopettajien ammatillinen minäpystyvyyskäsitys, ja koulun arjessa esiintyvät minäpystyvyyskäsitykseen vaikuttavat tekijät