Nuoret aikuiset oppimassa talousasioita muutettuaan lapsuudenkodista

Taustaa

Talousosaaminen on nykypäivänä entistä tärkeämpää. Kuluttajan on osattava valita itselleen sopivat finanssituotteet yhä moninaisemmasta tarjonnasta. Esimerkiksi pankkipalveluista ja vakuutuksista tulisi osata ottaa selvää ja valita näistä itselleen sopivimmat. Koulussa annetaan talouskasvatusta ja kuluttajakasvatusta, mutta nuorille aikuisille opetusta ei enää ole tarjolla vaikka tässä ikävaiheessa yleensä itsenäistytään ja otetaan vastuu omasta taloudesta. Kiinnostuin aiheesta, kun aloin pohtimaan miten nuoret aikuiset sitten oppivat talouteen liittyviä asioita jos varsinaista opetusta ei ole enää tarjolla. Tällä hetkellä myös rahaan ja sijoittamiseen liittyvä puhe on yleistynyt sosiaalisessa mediassa ja nuoret aikuiset tuntuvat olevan kiinnostuneita aiheesta.

Toteutus

Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 11:sta 22–29-vuotiasta nuorta aikuista. Haastateltavat etsittiin Facebookin kahdesta eri ryhmästä (Vauraat naiset ja Sijoituskerho) avoimella haastattelupyynnöllä ja lisäksi haastateltavia etsittiin tutkijan lähipiiristä. Itse haastattelut toteutettiin Zoomin välityksellä tammikuun 2022 aikana.

Tulokset

Tutkimuksen mukaan talouteen ja rahaan liittyviä asioita on opittu eri tavoin lapsuudessa. Kodeissa opittua talousosaamista osattiin kuvata kattavammin kuin koulussa opittua. Nuoret aikuiset nostivat myös esiin toivomuksen talousopetuksen lisäämisestä kouluissa. Lapsuudenkodista muuton jälkeen taloudesta ja rahasta opittiin uusien elämäntilanteiden myötä (esim. työttömyysjaksot, vanhemmaksi tuleminen, omistusasuntoon säätäminen), hakemalla itse tietoa (esim. internetistä, kirjoista ja sosiaalisesta mediasta) sekä puhumalla rahasta perheenjäsenten, kavereiden ja työkavereiden kanssa.

Lapsuudenkodista muuttaessa nuoret aikuiset kokivat haastavaksi esimerkiksi arjen budjetoinnin sekä sosiaalietuuksien hakemisen. Toisaalta nuoret aikuiset myös tunnistavat hyvin osaamistaan ja kuvasivat osaavansa hyvin esimerkiksi vuokran ja laskujen maksun nettipankin kautta. Nuorilta aikuisilta kysyttiin myös talouteen liittyviä haasteita, kun he olivat asuneet omillaan jo vähintään 4 vuotta. Tällöin haasteiden painopiste muuttui ja haasteissa korostuivat säästäminen, sijoittaminen, eläkesäästäminen ja asuntolaina eli haasteiden painopiste siirtyi pidemmälle tulevaisuuteen. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että nuoret aikuiset oppivat talouteen liittyviä taitoja arjessaan, vaikka kodin ja koulun antama opetus ei tuekaan enää oppimista.

Tutkimuksessa nousi selvästi esille talouteen ja rahaan liittyvien tilien seuraaminen sosiaalisessa mediassa niin oppimistarkoituksessa kuin viihteellisessäkin tarkoituksessa. Jatkotutkimuksena olisikin kiinnostavaa tutkia lisää sosiaalisen median vaikutuksesta talousosaamiseen.

Maiju Mustonen