Pitkittyneet kiusaamis- ja konfliktitapaukset: Katsaus monimutkaisen ilmiön monimutkaisiin taustatekijöihin

Tutkimuksen taustaa

Turvallinen kouluympäristö on jokaisen oppilaan perusoikeus, jonka toteutumisesta kaikki kouluyhteisön toimijat jakavat vastuun. Kiusaaminen ja oppilaiden väliset konfliktit ovat kuitenkin turvallisuuden tunnetta uhkaavia ilmiöitä, joilta kouluissa ei täysin voida välttyä. Konfliktit ovat luonnollinen ja väistämätön osa ihmisten välistä vuorovaikutusta, ja oikein käsiteltynä ne voivatkin toimia hyvinä oppimisen alustoina sosiaalisia taitoja harjoitteleville lapsille ja nuorille. Kiusaaminen sen sijaan on tarkoituksellista harmin aiheuttamista toiselle osapuolelle. Kiusaamiseen liittyy myös kiusaajan ja kiusatun välisiä epätasapainoisia valtasuhteita. Erityisesti pitkittyessään kiusaaminen ja konfliktit aiheuttavat haittaa niin niissä osallisena olevina yksilöille, kuin koko kouluyhteisöllekin.

Meille on viime vuosikymmeninä kertynyt paljon tutkimustietoa kiusaamisesta. Ymmärrämme yhä paremmin sen luonnetta ryhmäilmiönä, sen riskitekijöitä ja haittavaikutuksia. Meillä on yhä enemmän keinoja ja työkaluja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja siihen puuttumiseen, mutta silti tilanteet kouluissa voivat päästä kärjistymään.  Aseman Lapsien K-0 toiminnassa kouluille tarjotaan koulun ulkopuolisten, koulutettujen työntekijöiden tukea pitkittyneisiin ja monimutkaistuneisiin konflikti- ja kiusaamistapauksiin. K-0 toiminnan työntekijät tukevat koulun toimijoita haastavien tilanteiden selvittelyssä hyödyntäen mm. sovittelevaa työotetta.

Tutkimuksen toteutus

Tutkin pro gradu tutkimuksessani K-0 toiminnan piiriin tulevien kiusaamis- ja konfliktitapausten taustatekijöitä. Tutkimustehtävänä oli siis selvittää, minkälaisia taustatekijöitä K-0 toiminnan työntekijät löytävät pitkittyneiden kiusaamis- ja konfliktitapausten taustalta. Taustatekijöiden selvittäminen auttaa ymmärtämään ilmiötä paremmin, ja sen avulla voidaan pyrkiä löytämään seikkoja, joihin ennaltaehkäisevässä työssä on hyvä kiinnittää huomiota. Tutkimusaineistonani toimivat työntekijöiden teemahaastattelut, jotka keräsin syksyllä 2021. Haastattelurungon teemat loin työtekijöiden kirjoittamien, tapauksia yleisellä tasolla kuvailevien tiivistelmien pohjalta.

Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset

Aineistosta nousi esille useita taustatekijöitä, jotka liittyivät oppilaisiin ja heidän perheisiinsä, koulun toimintakulttuuriin sekä laajemmin koko yhteiskuntaan. Koulun toimintakulttuuri painottui vastauksissa taustatekijöistä selkeimmin. Siihen liittyen esille tuotiin mm. toimiva johtamiskulttuuri, kodin ja koulun yhteistyön tärkeys, opettajan valmiudet puuttua tapauksiin sekä luokan vertaissuhteet ja niiden tukeminen. Koulun roolin korostuminen ei sinänsä ollut yllättävää, kun kyseessä olivat nimenomaan kouluissa tapahtuvat, tai siellä alkunsa saaneet konfliktit ja kiusaamistapaukset.

Kiusaaminen ja konfliktit kytkeytyivät aineistossa myös yhteiskunnassa pinnalla oleviin teemoihin, kuten sosiaaliseen mediaan sekä nuorille tarjottavien tukipalveluiden, kuten mielenterveyspalveluiden saatavuuteen. Sosiaalista mediaa ei nähty täysin negatiivisessa valossa, mutta sen tunnistettiin monimutkaistavan ja laajentavan tapauksia entiseltään. Erityinen huoli haastateltavilla oli siitä ajanjaksosta, jolloin nuori perheineen odottaa tukipalveluiden piiriin pääsyä.

Tämä tutkimus osoitti, että monimutkaistuneet kiusaamis- ja konfliktitapaukset ovat usein nimensä mukaisesti myös taustatekijöiltään monimutkaisia ja monisyisiä. Näyttää kuitenkin siltä, että lasten ja nuorten kanssa työskenteleviltä tahoilta löytyvät avaimet haastavien tilanteiden purkamiseen, mutta se vaatinee eri toimijoiden välistä yhteistyötä, tietotaitoa sekä oikein kohdennettuja resursseja.

Beeda Nikupaavo

”Kyllä se ratkaisu on niissä aikuisissa usein” – Monimutkaisten kiusaamis- ja konfliktitapausten taustatekijät K-0 toiminnan työntekijöiden kuvailemina