Opettajien tietokäsityksien yhteys tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvostamiseen

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, miten opettajan käsitykset tiedosta ja tietämisestä ovat yhteydessä opettajan näkemyksiin sosioemotionaalisesta oppimisesta.

Taustaa tutkielmalle

Opetussuunnitelman perusteiden (2014) oppimiskäsitys tähtää oppilaan kriittisen ajattelun, oppimaan oppimisen taitojen ja erilaisten näkökulmien ymmärtämisen kehittymiseen. Tällaisen oppimiskäsityksen mukainen opetus edellyttää opettajilta reflektiivistä suhtautumista tietoon. Opettajien uskomuksilla tiedosta ja tietämisestä on todettu olevan merkitystä siihen, miten opettaja ymmärtää oppimisen tapahtuvan ja miten hän toimii käytännön opetustyössä. Näitä käsityksiä tiedosta, tietämisen tavasta sekä siitä, miten tieto muodostuu, kutsutaan episteemisiksi uskomuksiksi. Aiemman tutkimustiedon mukaan opettajien episteemiset uskomukset voivat muodostaa kahdenlaisia episteemisiä teorioita: reflektiivis-kollaboratiivisessa teoriassa tieto nähdään kompleksisena ja suhteellisena, kun taas tiedonsiirtämisen teoriassa tieto nähdään yksinkertaisena ja varmana rakennelmana.

Sosioemotionaalinen oppiminen on nykyään keskeisenä sisältönä monissa eurooppalaisissa opetussuunnitelmissa. Sosioemotionaalisella oppimisella tarkoitetaan yleisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Myös Suomessa opetussuunnitelman perusteiden (2014) arvoperustan toteutuminen edellyttää tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamista.

Opettajien tietokäsityksiä ja näkemyksiä sosioemotionaalisesta oppimisesta on aiheellista tutkia, jotta voidaan selvittää, onko opettajilla riittävät tiedot ja taidot opetussuunnitelman arvoperustan ja oppimiskäsityksen mukaisen opetuksen toteuttamiseen. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksen opetussisältöjen suunnittelussa, jotta opettajankoulutus mahdollistaisi opiskelijoiden tietokäsitysten muuttumisen vastaamaan ajankohtaisten opetussuunnitelmien oppimiskäsityksiä.

Tutkimusmenetelmät

Tutkielman aineisto kerättiin osana Learning to Be –tutkimushanketta vuonna 2018. Aluksi aineistosta muodostettiin kaksi summamuuttujaa opettajien episteemisistä uskomuksista (reflektiivis-kollaboratiivinen teoria ja tiedonsiirtämisen teoria) ja yksi summamuuttuja opettajan näkemyksestä sosioemotionaalisten taitojen opettamisen arvostamisesta. Tutkimustehtävään vastaamiseksi episteemisen teorian ja sosioemotionaalisten taitojen opettamisen arvostamisen yhteyttä tarkasteltiin hierarkkisella regressioanalyysilla. Lisäksi tarkasteltiin, oliko yhteydessä vaihtelua sukupuolen, maan tai työkokemuksen mukaan.

Päätulokset

Reflektiivis-kollaboratiivinen teoria oli positiivisesti yhteydessä sosioemotionaalisten taitojen opettamisen arvostamiseen. Selitysosuus pysyi samana, vaikka regressiomalliin lisättiin mahdollisiksi selittäviksi tekijöiksi sukupuoli, maa ja työkokemus. Tiedonsiirtämisen teoria puolestaan ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä sosioemotionaalisten taitojen opettamisen arvostamiseen. Tulosta voidaan pitää verrattain myönteisenä, sillä sekä reflektiivis-kollaboratiivista episteemistä teoriaa että sosioemotionaalisten taitojen arvostamista voidaan pitää tavoitteellisina käsityksinä kasvatusalalla, sillä ne vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) arvoperustaa ja oppimiskäsitystä.

Alisa Kettunen
Opettajien episteemisten uskomusten yhteys sosioemotionaalisen oppimisen arvostamiseen