Grundskoleelevers upplevelser av gruppdynamikens påverkan på studiemotivationen

Bakgrund

En god klassammanhållning är en grund för att kunna lära sig. Ett av det viktigaste jobbet som lärare är att skapa en klassrumsmiljö där stämningen är bra och var alla elever trivs och känner sig trygga. I studien lyfts det fram hur eleverna uppfattar skoltrivseln, och vad som påverkar den. Även elevernas åsikter om en bra gruppdynamik belyses. Skillnaden vad gäller den enskilda elevens inställning till det egna lärande kan vara stor mellan klasserna. I vissa klasser kan en stor del av eleverna vara motiverade till att lära sig nyt och studera, medan det i andra klasser kan finnas ett flertal elever med en negativ inställning till skolan. Vilken roll gruppdynamiken har i detta har denna studie försökt ta reda på. Tidigare forskning visar att gruppdynamiken är i central roll för gruppmedlemmarnas prestationer. Därför har syftet med denna studie varit att lyfta fram grundskoleelevers upplevelser av gruppdynamikens påverkan på studiemotivationen.

Metod

Studien är en kvalitativ intervjustudie. I studien deltog fem (5) grundskoleelever från ett lågstadium i södra Finland. Intervjuerna bandades in, transkriberade och analyserades sedan enligt grunderna för en tematisk analys.

Resultat

Alla deltagare var entydiga om att de anser sig trivas i både skolan och i den egna klassen. Eleverna upplever att vänner i både skolan och klassen är den främsta orsaken till deras skoltrivsel. Gemensamma intressen och acceptans av olika personligheter påverkar relationerna i klassen. Studiens resultat visar även att deltagarna anser sig ha en bra gruppdynamik i klassen, vilket inte är överraskande då de alla var av den åsikten att de trivs.  Att eleverna trivs och känner sig trygga är en förutsättning för att kunna bygga en god gruppdynamik. Detta innebär att vi som lärare behöver jobba med att skapa grupper där alla elever känner sig trygga, välkomnade och värderade och grupper där stämningen är positiv och accepterande.

Studiens resultat lyfter även fram vikten av att lära sig. Alla deltagare ansåg sig drivas av en inre motivation och att den främsta motivationsfaktorn är att få lära sig.  Tidigare forskning visar att inre motivation leder till bättre resultat och prestationen. Läraren behöver alltså hjälpa eleverna att hitta den inre motivationen genom att ta med i undervisningen sådant eleverna anser vara meningsfullt, intressant och sådant de har entusiasm för.

Studiens främsta syfte var att ta reda på hur eleverna upplever gruppdynamikens inverkan på studiemotivationen. Ingen av deltagarna ansåg att gruppdynamiken har en negativ inverkan på studiemotivation och endast en elev var av den åsikten att gruppdynamiken inte har någon inverkan alls. Resten av eleverna var av den åsikten att den påverkar positivt. En bra gruppdynamik gör det lättare att fokusera på det relevanta och att lära sig, i stället för att behöva grubbla över stämningen i klassen.

Linda Törnqvist

”Om man har en jättebra stämning i klassen så behöver man inte fokusera på den biten utan man kan fokusera på det relevanta” – Grundskoleelevers upplevelser av gruppdynamikens inverkan på studiemotivationen.