Dagens generation är alltid och rör sig sämre än tidigare generationer

Alla har säkert någon gång hört om tidigare generationer som berättar hur mycket mer de rörde på sig under sin ungdom och hur passiva dagens barn och unga blivit. I dag kan vi dock läsa om forskning där man rapporterar att dagens generation är den första som verkar komma att leva ett ohälsosammare liv än sina föräldrar. Efter en corona pandemi kan man även se att mängden barn och ungdomar som aktivt deltar i hobbyverksamhet minskat.

Den aktuella studien
Ur ett skolperspektiv är det väsentligt att se på hur denna möjliga inaktivitet skulle komma att påverka skolan. I min studie har jag skaffat information över hur mycket grundskole-elever rör på sig och jämfört det med hur bra arbetsminne eleverna hade. I studien framkom att de pojkar som rör sig mera även har ett bättre arbetsminne. Samma effekt observerades inte för flickorna. Dock visade sig att flickorna som deltog i studien rörde på sig absolut för lite jämfört med motions rekommendationerna.

Att röra på sig blir allt mer på skolans ansvar
Man kan alltså konstatera att det skulle vara viktigt att påverka denna inaktivitet och att få barn att röra på sig mera. Om inte barnen börjar röra på sig mera finns det risk att skolprestationerna kommer sjunka som en följd av detta. Mycket forskning inom fältet av fysisk aktivitet och kognitiva färdigheter visar liknande resultat och detta är något man exempelvis borde ta i beaktande då det kommer till utformandet av nästa läroplan där ett större fokus på just elevers aktivitet bör läggas. Gymnastikens status som skolämne bör även stärkas eftersom eleverna allt mindre rör sig under fritiden. Man bör även i framtiden allt mer ta initiativ för att aktivera flickorna under skoldagen, då vi i dagens läge kan se stora skillnader mellan könen. Pojkarna har en bättre kondition och aktiverar sig själva mera självgående till motion.

Jonatan Mattsson

Dagens generation är alltid och rör sig sämre än tidigare generationer