Opettajien yhteistyö ja omien vahvuuksien esille tuominen

Tutkimustehtäväni oli selvittää käsityönopettajan ja luokanopettajan yhteisopettajuuteen liittyviä haasteita ja hyötyjä ja tapoja toteuttaa yhteisopettajuutta.

Yhteistyön hyötyjä ja haasteita

Keskeisimmät tulokset tutkimuksessa olivat, että yhteisopettajuus on hyödyllistä sekä oppilaiden, että opettajien näkökulmasta. Opettajien työnjako ja yhdessä asioiden läpikäyminen ja haasteiden jakaminen tulivat haastateltavilta vahvasti esille jatkuvasti tutkimushaastattelun aikana. Työkuorman puolitus antoi henkisiä voimavaroja ja mahdollistivat haastavien tilanteiden selvittämisen heti niiden ilmettyä. Arvioinnin tukena kaksi näkökulmaa toi varmuutta ja tasa-arvoa oppilaan osaamisesta arviointiin. Yksin on välillä vaikea huomata kaikki oppilaan vahvuudet mutta myös haasteet. Luokanopettaja mahdollistaa aineenopettajan ja luokanopettajan yhteistyössä oppilaan tuntemuksen ja sitä kautta antaa vahvuuden kiinnittää siihen, millä tavalla eri persoonaiset oppilaat toimivat oppimistilanteessa.

Oppilaiden hyötynäkökulma on kiistaton. Kahden opettajan opetuksessa oppilailla on enemmän tukea luokassa. Tämä edesauttaa oppimista. Myös haasteellisissa oppilastilanteissa kaksi aikuista pystyy tukemaan lasta ja muuta luokkaa paremmin kuin yksi.

Haasteina nähtiin yhteistyössä yhteisen ajan puute ja mahdolliset eriävät mielipiteet siitä, miten luokassa oppimistilannetta viedään eteenpäin. Yhteinen näkemys ja joustavuus onkin tärkeää jos opettajia on kaksi.

Tutkimus tulevaisuudessa

Tämän kaltaista tutkimusta pitäisi tehdä enemmän. Yhteisopettajuus on tulevaisuutta ja yhä inklusiivisemmaksi menevä peruskoulu tarvitsee yhteistyömalleja kaikkien opettajien kesken. Olisi tärkeää nähdä yhteisopettajuus mahdollisuutena harjoittaa hyvää opettajuutta ja näin saavuttaa jokaisen erilaisen opettajapersoonan parhaat ominaisuudet ja vahvuudet opetustilanteisiin. Jokainen oppilas ja opettaja hyötyvät siitä, että saavat tukea enemmän ja pystyvät yhdessä saavuttamaan parhaan mahdollisen oppimistuloksen.

Opettajia on monenlaisia ja monenlaiset yhteistyömallit antavat mahdollisuuden löytää jokaiselle opettajalle ja opettajaparille juuri ne oikeat tavat toteuttaa yhteisopettajuutta. Tämän takia on hyvä tutkia erilaisia mahdollisuuksia ja yhteisopettajuuteen liittyviä haasteita, kuten ajan käyttö, ja yrittää sitä myöten kehittää sitä ja löytää esimerkiksi yhteistyötä tekeville opettajille yhteistä aikaa hektisestä kouluarjesta.

Niina Vistbacka