Opiskelijoiden kokemuksia immersiivisessä virtuaaliympäristössä opiskelusta.

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten opiskelijat kokevat oman ammattitaidon kehittymisen immersiivisessä virtuaalisessa opiskeluympäristössä opiskellessaan. Virtuaaliteknologian keinoin luodut opiskeluympäristöt ovat yleistyneet viime vuosien aikana ja kehitys on tällä hetkellä todella nopeaa. Lisätyn todellisuuden teknologioin toteutettuja opiskeluympäristöjä kehitetään ammatilliseen koulutukseen osaksi opiskelijan yksilöllistä opiskelupolkua laajasti.

Tutkimuksen toteutus ja tutkimuksen tuloksia

Tämä maisteritutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia opiskelijoita, jotka käyttävät oman alansa opiskeluympäristöksi suunniteltua ja toteutettua immersiivistä virtuaaliympäristöä. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat kokevat, että oman alan ammattitaidon kehittymistä tukee opiskeluympäristössä tehtävät fyysiset liikkeet, jotka vastaavat todellisen ympäristön työskentelyliikkeitä. Opiskelijat kokevat, että opiskeluympäristöön ”uppoutuu” ja omaan työskentelyyn ympäristössä on mahdollista keskittyä hyvin. Immersiivisessä virtuaalisessa opiskeluympäristössä opiskelussa opiskelijoita motivoi pelillisyys ja nopea palaute. Myös mahdollisuuden työtehtävän toistamiseen useaan kertaan opiskelijat kokevat merkittävänä.

Opiskelijat kokevat myös haasteita immersiivisessä virtuaalisessa opiskeluympäristössä toimiessaan. Ympäristön käyttäminen ja ympäristössä liikkuminen voi olla haastavaa ja vaikeaa. Opiskeluympäristön käyttäminen on opiskelijoiden kokemuksen mukaan yleisesti ottaen helppoa, mutta käyttämiseen liittyy myös haasteita, jotka saattavat vaikuttaa opiskelijan motivaatioon jo ennen opiskelun aloittamista immersiivisessä virtuaalisessa opiskeluympäristössä.

Tutkimuksen tulosten hyödyntäminen

Tämän tutkimuksen tuloksena esitetään opiskelijoiden kokemuksia immersiivisestä virtuaalisesta opiskeluympäristöstä. Aihealueesta on vielä vähän tutkimusta, mutta oman ammattitaidon kehittymiseen ja oman yksilöllisen opiskelupolun tukemiseen suunnitellut ja toteutetut immersiiviset opiskeluympäristöt yleistyvät nopeasti. Tämän tutkimuksen tulokset ovat merkityksellinen lisä käyttäjän kokemuksista immersiivisssä virtuaalisissa opiskeluympäristöissä toimimisesta ja oman ammattitaidon kehittymisestä. Tämän tutkimuksen toteuttamisen aikana nousi esille opiskeluympäristöjen kehittämisvaiheen pedagogisen suunnittelun merkitys. Olisi mielenkiintoista tutkia pedagogisten ratkaisujen ja toteutusten merkitys osaamisen kehittymiseen immersiivisessä virtuaalisessa opiskeluympäristössä.

Elisa Utriainen

Ammattitaidon kehittyminen immersiivisessä virtuaaliympäristössä – Pintakäsittelyalan opiskelijoiden kokemuksia.