Försöket med den utvidgade förskolan i Finland – utmaningar och möjligheter

Småbarnspedagogiken är ett omtalat ämne i media. Forskningen tyder även på att det finns en del utmaningar inom småbarnspedagogiken. Det är därmed nödvändigt att försöket med den tvååriga förskoleundervisningen undersöks för att se ifall idén bakom försöket verkligen implementeras och fungerat.

Syfte och genomförande

Syftet med forskningen var att lyfta fram utmaningar och möjligheter som försöket med den tvååriga förskolan medför samt att ta reda på hur pedagogiken i försöket anpassats för att uppnå målen i läroplanen för att vidare kunna utveckla småbarnspedagogiken i Finland. Utifrån dessa syften formulerades forskningsfrågorna; hur uppfattas försöket med den tvååriga förskolan bland pedagogerna och hur har pedagogiken i de förskolor som deltar i försöket, anpassats för att uppnå målen i läroplanen. Denna studie gjordes genom en kvalitativ forskningsmetod genom halvstrukturerade intervjuer med pedagogerna. Materialet analyserades med en fenomenografisk analysprocess där olika kategorier bildades.

Resultat och diskussion

Resultatet visade att pedagogerna är positivt inställda till försöket med tvåårig förskoleunder-visning. Pedagogerna ser det bristfälliga stödet från ledningen och personalresurserna som de största utmaningarna med försöket. Pedagogerna lyfter fram många möjligheter med för-söket. En tvåårig förskoleundervisning för med sig förlängda möjligheter för såväl barn som pedagoger vilket skapar jämlik och kvalitativ utbildning. I resultatet framkommer det även att femåringarna som kommer till den ettåriga förskoleundervisningen har väldigt olik kunskaps-nivå vilket påverkar en jämlik undervisning enligt pedagogerna. Över lag menar pedagogerna att försöket med tvåårig förskoleundervisning utgör en bra helhet för barnens utveckling och lärande. Resultatet för den andra forskningsfrågan tyder på att pedagogerna tar i beaktande de olika åldersskillnaderna som finns hos barnen som deltar i försöket och att de arbetar på ett lekpedagogiskt sätt. Informanterna är eniga om att försöket med den tvååriga förskoleun-dervisningen påverkar barnens utveckling och lärande positivt.

Annica Sandström
En fenomenografisk studie om pedagogernas uppfattningar om försöket med den utvidgade förskolan i Finland