Keskustelu symbolein (KESY) -arviointikeskustelu toi-oppilailla

Oppilaan osallisuus on tärkeää varmistaa häntä koskevissa arviointikeskusteluissa peruskoulussa; tätä tukemaan on kehitetty Keskustelu symbolein (KESY)- menetelmä. KESY on oppilaslähtöistä kommunikaatiota tukeva toimintamalli. Se on pelimuotoon tehty kommunikaatioväline, jonka kuvat ja tunnehymiöt on helppo ottaa käyttöön koulun arjessa. Oppilas sijoittaa kortteja alustalle ja kertoo ja näyttää miten hänellä menee; hänen ei tarvitse osata sanallistaa asioita. Tutkimukseni aiheen valinnassa minua ohjasi halu tukea enemmän erityistä tukea tarvitsevan oppilaiden osallisuutta sekä sitä, miten koulun aikuiset voivat pienin teoin omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen.

Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa uuden menetelmän soveltuvuutta erityisluokanopettajan käytännön työhön. Tavoitteena on kerätä erityisluokanopettajan käyttökokemuksia KESY-keskusteluista toimintatutkimuksen keinoin ja selvittää, miten KESY-menetelmä soveltuu toiminta-alueittain opiskeleville oppilaille osana arviointikeskustelua. Lisäksi tutkia miten KESY-arviointikeskustelu tukee oppilaiden osallisuutta. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää omaa ammattitaitoani ja työkäytänteitä ottamalla käyttöön itselleni uuden menetelmän osana erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta. Minulla on tutkijana tutkimusprosessissa kaksoisrooli, sillä olen sekä tutkijana että opettajana. Aineiston tuottamisen välineenä on hyödynnetty pedagogis-menetelmällistä KESY-kuvamateriaalia, jonka tavoitteena on lisätä oppilaan osallisuutta arviointikeskustelussa. Tutkimusaineisto perustuu erityisen tuen pienryhmän arviointikeskusteluissa koottuihin muistiinpanoihin ja valokuviin.

Tämän tutkimusten tulosten perusteella voidaan sanoa KESY-menetelmän soveltuvan erittäin hyvin toiminta-alueittain opiskelevalle oppilaalle osana arviointikeskustelua. Kuvien käyttö on erittäin hyödyllinen kommunikoinnin apuväline koulussa, ja kuvien käytöstä hyötyvät kaikki oppilaat koulussa riippumatta heidän tuen tasosta. Sisällöllisesti esille nousi paljon enemmän oppilaiden mielipiteitä ja asioita kuin aiemmissa perinteisissä arviointikeskusteluissa. Tärkeää on, että kaikki oppilaat pystyivät osallistumaan siihen omalla tavallaan kahden opettajan kanssa.

KESY-arviointikeskustelu tukee oppilaiden osallisuutta monin eri tavoin. Sen avulla oppilaan ääni saadaan kuuluviin ja hänen mielipiteensä pystytään aidosti nostamaan keskiöön arviointikeskustelussa. Oppilaan osallisuus toteutuu oikeasti, eikä vain tavoitteena paperilla. Oppilas tulee kuulluksi ja osalliseksi riippumatta siitä, millaiset kyvyt hänellä on kielelliseen vuorovaikutukseen. KESY-arviointikeskustelu mahdollistaa oppilaan ja opettajan välisen vuoropuhelun, jossa oppilas saa ilmaista ajatuksiaan aikuisen tuen avulla.

Anne Pöntinen
Keskustelu symbolein (KESY) -arviointikeskustelu toiminta-alueittain opiskelevalla oppilaalla osallisuuden tukena