Alakoulun yhteisopettajien työuupumus ja työn imu sekä niihin yhteydessä olevat tekijät

Tutkimuksen taustaa

Tutkin maisterintutkielmassani alakoulussa työskentelevien yhteisopettajien työhyvinvointia ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Yhteisopetus on noussut koulumaailman ajankohtaiseksi puheenaiheeksi ja sitä tarjotaankin ratkaisuksi muun muassa inkluusion myötä esille nousseisiin kehitystarpeisiin. Yhteisopetuksella on havaittu olevan myönteinen vaikutus sitä toteuttavien opettajien työhyvinvointiin.

Kiinnostuin yhteisopetuksesta kokeillessani sitä luokanopettajaopintojen monialaisessa harjoittelussa. Koin opetuksen yhteisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyvin antoisana. Halusin tutkia yhteisopetusta lisää ja päädyin tekemään kandidaatin tutkielmani yhteisopetuksesta. Tutkimuskirjallisuutta lukiessani havaitsin, että yhteisopettajien työhyvinvoinnin tilasta ei löytynyt juuri lainkaan kvantitatiivista tutkimusta. Tämän johdosta tutkin yhteisopettajien työhyvinvointia pro gradu -tutkielmassani.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin alakoulussa työskentelevät yhteisopettajat kokevat työuupumusta ja työn imua. Tarkoituksena oli myös tutkia sitä, millä tavoin yhteisopetuksen onnistumisen edellytyksenä olevat työn ja vastuun tasavertainen jakautuminen, yhteisopetusparin välinen vuorovaikutus sekä koulun johdon tuki olivat yhteydessä yhteisopettajien työuupumukseen ja työn imuun. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin yhteisopettajien iän, työkokemuksen ja yhteisopetussuhteen keston yhteyttä työuupumukseen, työn imuun ja yhteisopetuksen onnistumisen edellytyksiin.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin opettajille suunnatussa sosiaalisen median keskusteluryhmässä julkaistulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 54 alakoulussa työskentelevää yhteisopettajaa

Tulokset ja johtopäätökset

Alakoulun yhteisopettajat kokivat vähäistä työuupumusta ja runsasta työn imua. Mitä enemmän opettajat kokivat työn imua, sitä vähemmän he kokivat työuupumusta. Yhteisopettajien yleisin työuupumuksen oire oli väsymys, jota esiintyi pääosin henkisenä väsymyksenä ja voimattomuutena. Työn imun ulottuvuuksista opettajat kokivat eniten tarmokkuutta. Mitä tyytyväisempiä yhteisopettajat olivat työn ja vastuun tasavertaiseen jakautumiseen sekä vuorovaikutukseen yhteisopetussuhteessaan, sitä vähäisempää väsymystä ja runsaampaa työn imua he kokivat. Samoin, mitä tyytyväisempiä yhteisopettajat olivat koulun johdon yhteisopetukselle osoittamaan tukeen, sitä vähemmän he kokivat työuupumuksen oireita. Yli vuoden parinsa kanssa yhteisopetusta toteuttaneet opettajat olivat yhteisopetussuhteessaan tyytyväisempiä työn ja vastuun tasavertaiseen jakautumiseen sekä vuorovaikutukseen kuin yhteisopetusta alle vuoden toteuttaneet yhteisopettajat.

Tutkimus tuotti uutta tietoa alakoulun yhteisopettajien työhyvinvoinnin tilasta. Tulokset vahvistivat käsitystä sekä vuorovaikutuksen että työn ja vastuun tasavertaisen jakautumisen tärkeydestä yhteisopetussuhteessa. Tulosten valossa voidaan todeta, että erityisesti yhteisopetusta aloittelevien opettajien kannattaisi panostaa näihin asioihin yhteisopetussuhteessaan. Myös koulun johdon tuki osoittautui merkitykselliseksi yhteisopettajien työhyvinvoinnin näkökulmasta. Sen lisäksi, että koulut kannustavat opettajia yhteisopetukseen, tulisi koulun johdon myös tukea sen toteutusta.

Lotta Vahervaara