”Tää ei oo duunia mitä voi tehä yksin” – Kannustus ja kannustuksen merkitykset menestyneiden populaarimusiikkia esittävien artistien kertomuksissa

Populaarimusiikkia esittävän artistin työ vaatii kokonaisvaltaista sitoutumista eikä menestystä saavuteta yksin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kannustava ympäristö on oleellinen huippua tavoiteltaessa ja maisterintutkielmani tarkoituksena oli selvittää, mihin elämänkulun vaiheisiin menestyneiden populaarimusiikkia esittävien artistien merkitykselliset kannustuskokemukset asettuvat sekä minkälaisia merkityksiä menestyneet artistit antavat saamalleen kannustukselle. Tavoitteenani oli tutkia artistien saamaa kannustusta monitahoisesti. Olen omien kokemusteni kautta entisenä huippu-urheilijana huomannut kannustuksen merkityksen, myös menestyksen keskellä, ja siitä syystä mielenkiintoni kohdistui nimenomaan menestyneisiin artisteihin. Tieteellinen tutkimus populaarimusiikin kentällä on hyvin niukkaa ja tutkimukseni korjaa osaltaan tätä puutetta.

Tutkimuksen toteutus

Aineistoni koostuu viiden menestyneen populaarimusiikkia esittävän laulavan artistin haastatteluista. Tutkimuksessani keskityttiin artistien omiin kokemuksiin, näkemyksiin ja käsityksiin kerronnallisen haastattelun keinoin. Tutkimus toteutettiin sekä analysoitiin narratiivista lähestymistapaa mukaillen.

Tutkimustulokset ja johtopäätökset

Artistien elämänkuluissa oli paljon yhtäläisyyksiä ja heidän kannustuskertomuksensa olivat pitkälti linjassa keskenään. Heistä jokainen oli saanut kannustusta runsaasti monelta eri taholta elämän ensi hetkistä menestyksen keskelle. Kannustuksen eri tahot nähtiin tärkeinä ja haastateltavat pitivät merkityksellisenä sitä, ettei kannustus tauonnut missään elämän vaiheessa, vaikka se muuttuikin esimerkiksi julkisuuden ja menestyksen johdosta. Artistien kertomusten perusteella sijoitin merkitykselliset kannustuskokemukset neljään elämänkulun vaiheeseen, jotka ovat lapsuus ja nuoruus, uran alkuvaihe, kriittiset hetket ja valinnan paikat sekä menestys, julkisuus ja lisääntynyt kokemus. Kannustuksen merkitykset jaottelin mahdollisuuksiin, motivaatioon ja innostuneisuuteen, itseensä uskomiseen sekä kannustuksen ristiriitaisuuteen.

Kannustus esiintyi aineistossa hyvin monimuotoisesti artistien käsittäessä sen sisältävän muun muassa tuen eri muodot (taloudellisen, sosiaalisen ja emotionaalisen), annetut mahdollisuudet, luottamuksen, läsnäolon, hyväksynnän, auttamisen, saadun palautteen sekä ihailun. Kannustus herätti haastateltavissa myös ristiriitaa tunteen vaihdellessa rohkaisusta vaativuuteen. Vaikka artistien saaman kannustuksen ristiriitaisuus oli vähäistä verrattuna kannustuksen kokonaismäärään, oli yllättävää, miten monitahoisesti ristiriitaisuus aineistossa ilmeni. Tästä syystä se nousi mielestäni mielenkiintoiseksi aiheeksi tutkimuksessani ja olisikin tarpeen tutkia kattavammin, onko populaarimusiikkia esittävien menestyneiden artistien kannustuskokemuksissa yleisemminkin ristiriitaa muun muassa huomion, ihailun, sosiaalisen median ja kollegoiden suhteen. Kiinnostavaa olisi myös tarkastella, miten menestys, julkisuus, sukupuoli ja/tai ikä vaikuttavat kannustuskokemuksiin sekä yksilön saamaan arvostukseen ja hyväksyntään populaarimusiikin kentällä.

Tutkimukseni nostaa esiin kannustuksen tärkeyttä sekä sen moninaisuutta. Tutkimuksessani tehdyt havainnot luovat parempaa ymmärrystä siitä, miten menestyneet populaarimusiikkia esittävät artistit ymmärtävät kannustusta ja kannustuksen merkityksiä elämässään sekä miten yksilön ympärillä olevat ihmiset voivat tukea hänen menestystään. Tutkimukseni aihe on aina ajankohtainen, sillä kannustus on merkittävä tekijä niin yksilön hyvinvoinnissa, motivaatiossa kuin menestyksessä ja se luo edellytykset monelle menestystarinalle.

 

Kaisa-Maria Salminen

Kannustus menestyneiden populaarimusiikkia esittävien artistien elämänkulussa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *