Tunnetaitojen oppiminen esiopetuksessa AR-sovelluksen avulla

Tunnetaidot ja niiden merkitys ovat puhututtaneet kasvattajia paljon viime vuosina. Tutkimusten mukaan tunnetaidoista on merkittäviä hyötyjä yksilön kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Hyvät tunnetaidot tukevat niin psyykkistä kuin fyysistä hyvinvointia, auttavat muodostamaan hyvinvoivia ihmissuhteita ja niiden opettamisella voidaan mm. tukea oppimista ja vähentää kiusaamista. Samanaikaisesti teknologian rooli yhteiskunnassa kasvaa ja jo pienet lapset oppivat hyödyntämään tablettitietokoneita ja muita teknologian sovelluksia. Tunnetaitojen lisäksi teknologiakasvatus korostuu opetussuunnitelmissa ja pohdituttaa yleisessä kasvatuskeskustelussa. Lasten teknologian käytöstä ollaan toisaalta hieman huolissaan ja toisaalta lapsia halutaan tukea ymmärtämään teknologiaa sekä ohjata sen järkevään käyttöön. Immersiiviset teknologiat, kuten virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus (AR) ovat alkaneet kiinnostaa tutkijoita viime vuosina myös oppimisen ja opetuksen näkökulmasta.

Tutkimuskysymykset

Näistä aineksista heräsi kiinnostus lähteä tutkimaan, voidaanko AR-sovelluksen avulla oppia tunnetaitoja esiopetuksessa. Osana Kauniaisten kaupungin hanketta (2020-2022) ”Digipuu ja tulevaisuuden tutkijat” kehitin mallin AR-tunnepajoista, missä tunteita tutkitaan ja niistä opitaan yhdessä digitaalisen tarinankerronnan keinoin. Tutkimuksessani AR-sovelluksen hyödyntämisestä esiopetuksen tunnekasvatuksessa keskityin tutkimaan, millä tavoin lapset tunnistavat ja nimeävät perustunteita ja tuovat esiin tunteiden syy-seuraussuhteita työskennellessään AR-sovelluksella yhdessä lapsiparin kanssa. Tutkimuksessa AR-sovelluksena hyödynnettiin suomalaisen 3DBearin opetuskäyttöön suunniteltua sovellusta, missä on erilaisia tunteita ilmaisevia AR-hahmoja.

Tutkimustulokset

Lasten kertomuksissa tunteista lapset tunnistivat ja nimesivät tunteita kahdella tavoin: osassa kertomuksia tunnetta koki kuvitteellinen AR-hahmo ja osassa kertomuksia lapsi itse. Tutkimusaineistossa olevista episodeista 30/40 olivat sellaisia, missä tunnetta koki kuvitteellinen AR-hahmo. Nämä tunteet kuvasivat suurimmalta osin vihaa, surua ja pelkoa. Kertomukset tunteista, missä lapsi itse koki tunnetta, kuvasivat pääosin iloa. Tutkimuksessa selvisi, että lapset myös auttoivat toinen toisiaan tunnistamaan ja nimeämään tunteita. Lapset toivat esiin kertomuksissaan tunteiden syy-seuraussuhteita heijastellen arjen tunnekokemuksiaan sekä osana leikkiä.

Tutkimustulosten hyödyntäminen

Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista, että lapset kokivat niin sanottujen negatiivisten tunteiden, kuten vihan, surun ja pelon käsittelyn sallitumpana tai helpompana voidessaan kuvata tunnetta kuvitteellisen AR-hahmon kautta. Olisikin jatkossa mielenkiintoista keskittyä tutkimaan AR-tarinankerronnan mahdollisuuksia nimenomaan haastavien tunteiden käsittelyssä. Voitaisiinko AR-tarinankerrontaa hyödyntää esimerkiksi lasten terapeuttisessa työskentelyssä, kuten perinteistä saduttamista?

Lasten työskentely yhdessä lapsiparin kanssa mahdollisti vertaisoppimisen sekä lasten välisen leikin ja yhteisen tarinan kertomisen tukien lasten vuorovaikutustaitoja. Tämä osoittaa, että teknologiaakin hyödynnettäessä voidaan samalla kehittää tärkeitä vuorovaikutustaitoja ja tukea lasten välisiä suhteita. Lisäksi lapset oppivat tehokkaammin toimiessaan vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.

AR-tunnepajatyöskentely tarjoaa myös opettajalle työkaluja käsitellä tunteita lasten kanssa sekä havaita ja oppia, miten ja missä tilanteissa lapset kokevat tunteita. Lasten saattaa olla haastavaa tuoda arjessaan esiin tunteita kuten viha, suru ja pelko ja sanoittaa näihin tunteisiin liittyviä syy-seuraussuhteita. Tunteiden tutkiminen lisätyn todellisuuden maailmassa tarjoaa lapsille turvallisen tavan ilmaista myös haastavia tunteita ja käsitellä kaikkia tunteita leikin ja tarinan keinoin AR-sovelluksen avulla. Opettaja voi saada lasten tarinoista paljon tärkeää ja hyödyllistä tietoa, mitä hän voi edelleen hyödyntää esiopetusryhmän toiminnan suunnittelussa.

Lopuksi

Lapset suhtautuivat AR-teknologiaan täynnä intoa. AR-sovellus motivoi lapsia tunnetyöskentelyyn ja tarinankerrontaan sekä synnytti ryhmässä paljon iloa ja tuotti elämyksiä. Tablettitietokoneilla työskentely oli eskareille vaivatonta ja luontaista – AR-sovellustakin he osasivat nopeasti käyttää monipuolisemmin kuin tutkimuksen tekijä. Tutkimuksen tulokset rohkaisevat kasvattajia kokeilemaan uusia teknologioita opetuksessa ennakkoluulottomasti ja rohkeasti!

Eeva Blomberg

Lasten tunnetaitojen tukeminen esiopetuksessa AR-sovellus tarinankerronnan työvälineenä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *