Yleisen ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden kokemuksia opinnoista ja omasta kasvatustieteilijän identiteetistään

Taustaa

Ammatillinen identiteetti kehittyy sekä koulutuksen että ammatissa toimimisen aikana osana yksilön identiteettiä. Sen avulla pyritään ymmärtämään itsensä suhteessa ammatillisuuteen ja työhön sekä millaiseksi ammatissaan halutaan tulla. Oman ammatillisen identiteetin määritteleminen ja tiedostaminen ovat nykypäivän työelämässä erityisen merkityksellisessä roolissa. Kasvatustieteen kentällä on tutkittu erityisesti opettajaidentiteettiä ja sen rakentumista. Opettajaksi kasvu nähdään pitkänä prosessina, joka usein alkaa jo ennen opettajakoulutukseen osallistumista ja jatkuu myöhemmin työssä. Mutta kun tarkastelun kohteeksi otetaan generalisteihin kuuluvat yleisen ja aikuiskasvatustieteen asiantuntijat ja opiskelijat, joiden akateeminen koulutus ei johda tietyn ammatillisen pätevyyden saavuttamiseen, ei ammatillisen identiteetin määrittely alan monipuolisuuden ja generalin luonteen vuoksi ole kuitenkaan mielestäni kovin helppoa. Olen itse oppialan opiskelijana paljon pohtinut omaa osaamistani sekä persoonallisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä opintojen aikana, joten halusin tämän tutkielman avulla selvittää muiden opiskelijoiden kokemuksia.

Tutkimustehtävä ja tutkimuksen toteutus

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisena yleisen ja aikuiskasvatustieteen loppuvaiheen opiskelijoilla näyttäytyy heidän kasvatustieteilijän identiteettinsä. Lisäksi halusin tutkia opiskelijoiden kokemuksia opinnoista, harjoittelusta ja aikaisemmasta työelämästä, sekä niiden vaikutuksista heidän kasvatustieteilijän identiteettinsä rakentumiseen.

Tutkimus toteutettiin fenomenologisella tutkimusotteella, jossa keskiössä on tutkimukseen osallistuneiden kokemukset, ja joka on ohjannut tutkimuksen etenemistä ja analyysin tekemistä. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla Helsingin yliopiston yleisen ja aikuiskasvatustieteen opintojen loppuvaiheessa olevia opiskelijoilta touko-kesäkuussa 2024. Kokemuksia kasvatustieteilijän identiteetistä tarkastelin neljän alateeman avulla: osaaminen, akateemisuus, työelämäarvot ja tulevaisuususko.

Tutkimustulokset ja johtopäätökset

Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoiden kasvatustieteilijän identiteetti näyttäytyy heidän kokemustensa mukaan epävarmalta ja epäselkeältä. Oman osaamisen määrittely koetaan vaikeaksi, mutta opiskelijat tiedostavat kuitenkin omat vahvuutensa ja kehityskohteensa, mikä on tärkeä osa ammatillisen identiteetin kehittymistä. Akateemisuutta ei nähdä isona osana sen hetkistä identiteettiänsä, sen sijaan työelämäarvot ovat hyvin tärkeässä osassa heidän kasvatustietelijän identiteetin muodostumisessa. Opiskelijoilla korostuvat pehmeät ja inhimilliset arvot, joita he haluavat hyödyntää myös tulevaisuuden työelämässä. Erityisesti vapaavalintaiset opinnot ja aikaisempi työkokemus koetaan tärkeäksi kasvatustieteilijän identiteettinsä kehittymisessä.

Jotta työelämän vaatimuksiin pystytään vastaamaan, opiskelijat toivovat koulutuksen muuttuvan selkeämmäksi ja painottavan enemmän generaaliutta ja sen vahvuuksia. Myös konkreettisuuden ja käytännönläheisyyden lisääminen opintoihin nousi kehityskohteina esiin. Esimerkiksi yhteistyön lisääminen yri-tysten ja muiden oppilaitosten kanssa nähtiin tärkeänä. Tämä voisi auttaa tarjoamaan opiskelijoille enemmän käytännön kokemuksia ja tukea työelämään siirtymisessä. Lisäksi opiskelijat nostivat esiin tarpeen lisätä oppialan selkeyttä ja tunnettavuutta sekä työelämässä että opiskelijoiden keskuudessa. Selkeät ura- ja ammatilliset näkymät auttaisivat houkuttelemaan ja sitouttamaan opiskelijoita alalle.

Kristiina Rautio