Ympyröitä ja pohdintatehtäviä

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Keskiviikkona 5.10 Origossa vieraili peräti neljä ryhmää Jakomäen peruskoulusta: kaksi ykkösluokkalaisten ryhmää ja kaksi kakkosluokkalaisten ryhmää. Jakomäen koulussa oli juuri meneillään ilmiöviikko, jonka teemaksi oli valikoitunut ”ympyrä”.

Aluksi luokkaan tullessaan oppilaat saivat pohtia, mitkä kaikki asiat olisivat neliön, nelikulmion, kolmion, ympyrän tai pallon muotoisia. Lapset olivat nokkelia keksimään paljon kunkin muotoisia asioita. Luokastakin löytyi useita sopivia ehdokkaita: mm. liitutaulu, pistorasia ja viirinauha.

Seuraavaksi työskenneltiin pöytäryhmissä muodostaen kehoilla neliö, kolmio ja ympyrä. Neliössä ja kolmiossa oli hieman haasteellista saada kaikki ryhmän jäsenet mukaan kuvion muodostamiseen, kun taas ympyrä oli useimmille ryhmille helpoin muodostettava.

valmisympyra
Ympyrän piiri mitattiin narunpätkän ja viivottimen avulla

Tämän jälkeen päästiin tekemään jotain sellaista, mitä ei yleensä saa missään tehdä. Nimittäin nyt sai piirtää pöytiin. Pari sai yhteisen kynän, jossa oli kiinni naru. Narun pää teipattiin pöytään ja kaverin pidellessä narun päätä ja teippiä paikoillaan, sai toinen piirtää ympyrän. Teipin paikkaa vaihtamalla, sai toinenkin piirtää oman ympyrän, toisen vastaavasti pidellessä narua paikoillaan. Välillä ympyröistä meinasi tulla perunan muotoisia tai spiraaleja, kun naru lähti kiertymään kynän ympäri. Ympyröiden piirien pituudet mitattiin narun pätkällä ja viivottimella.

valmispallo
Narun asetteleminen pallon ympärille oli tarkkaa puuhaa

Osa ryhmistä ehti lisäksi tutkia pallon ympärysmittaa tai loikkivien sammakoiden pulmaa. Puolitetun pallon leikkauspinta oli myös ympyrä. Sammakoilla ehdittiin loikkimaan neljän sammakon ja viiden lumpeenlehden yhdistelmään asti. Punaiset ja keltaiset sammakot liikkuivat aluksi lumpeenlehdillä edestakaisin, kunnes pari sammakkoa pääsi uusille oikeille paikoilleen, jonka jälkeen loppujärjestykseen loikkiminen olikin jo helppoa.