Haasteita ja salakirjoitusta

Teksti: Maria Larionova ja Anne Mattila
Kuvat: Maria Larionova

Sateisena keskiviikkona 31.5. saapui ryhmä Latokartanon peruskoulun kuudesluokkalaisia matematiikan laitokselle Kumpulaan. Päivän ohjelmana oli suorittaa rasteja Amazing Racen tapaan. Rasteihin oli valittu erilaisia matemaattisia ongelmia, kuten salakirjoituksia ja päättelytehtäviä. Rasteja oli ripoteltu ympäri laitosta. Jokaisesta kerroksesta löytyi jotain mielenkiintoista.

Einsteinin ongelmassa kuvakortit tulee järjestää oikeaan järjestykseen.

Selkeästi haastavimmaksi rastiksi nousi Einsteinin ongelma, mutta yhteistyöllä ja hyvällä päättelykyvyllä osa ryhmistä osasi ratkaista senkin mallikkaasti! Oppilaat pohtivat myös muun muassa väärennettyjä seteleitä, Portian lippaan arvoitusta ja pilvenpiirtäjiä.

Oppilaille jaetut ipadit täyttyivät nopeasti tehtävien ratkaisukuvista ja -videoista. Vaikka ryhmä oli pieni, suunnistusta ja rastien tekoja riitti sopivasti koko kahden tunnin vierailun ajaksi! Nopeimmat ehtivät myös pelata muutamia lautapelejä rastien teon jälkeen.

Setelien aitouden voi tarkistaa jakojäännöksen avulla.

Lopuksi kokoonnuimme kaikki yhdessä luokkaan katsomaan vastaukset läpi. Kaikilla oli tableteilla hienot vastaukset moniin rasteihin. Kyseltiin vielä kuulumisia ja oppilaat näyttivät pitävän kiertelystä. Tästä oli hyvä lähteä kesäloman viettoon, kunhan sää paranisi.