Luovin opiskelijat pulmien parissa

Teksti: Suvi-Maria Hautala ja Anni Jyrinsalo
Kuvat: Suvi-Maria Hautala

Torstaina 23.11. saimme Summamutikka-luokkaan vieraaksi kahdeksan ammattiopisto Luovin opiskelijaa. Vierailun aluksi tutustuttiin pentaminohin ja ensimmäinen tehtävä oli keksiä kaikki mahdolliset Pentamino-palat. Yhteistyöllä kaikki 12 palaa keksittiin melko nopeasti, ja taisi joku keksiä ne ihan yksinkin. Tämän jälkeen pentaminoilla muodostettiin torni ja kaksi eri kokoista suorakulmiota. Kaikki ehtivät myös ainakin hetken miettiä kaikkien palojen saamista yhteen isoon suorakulmioon.

Pentaminoja piirrettiin suoraan Summamutikka-luokan pöytiin.

Pentaminojen jälkeen siirryttiin työpistetyöskentelyyn. Työpisteillä tehtävinä olivat Hanoin torni, Loikkivat sammakot, Pilvenpiirtäjät ja Rosvot ja poliisit. Hanoin torni ja Loikkivat sammakot olivat samalla työpisteellä ja kummatkin osoittautuivat hyvin helpoksi. Toisena pisteenä oli Pilvenpiirtäjät, jossa erikorkuiset rakennukset tuli sijoittaa pohjalle annettujen ohjeiden mukaan. Tämä tuotti joillekin ensin hankaluuksia, mutta kaikki saivat nopeasti ideasta kiinni ja kaikki pääsivät tekemään haastaviakin pohjia. Kolmantena pisteenä oli Rosvot ja poliisit, jossa poliisipartiot tuli sijoittaa kylään niin, että jokainen kylän asunto oli turvattu. Kylällä ei kuitenkaan ollut varaa maksaa turhaan palkkaa poliiseille, joten opiskelijoiden tuli pohtia, mikä on pienin lukumäärä poliiseja, joilla kylä pärjää roistojen keskellä. Tehtävä sujui kaikilta hyvin ja kaikki ryhmät taisivat keretä ratkaisemaan jokaisen kylän.

Rosvot ja poliisit-pulmassa kylän suojaamiseen pitää käyttää mahdollisimman vähän poliiseja.

Loppupulmana opiskelijat saivat ratkaistavakseen Pimeät portaat -pulman. Pulmaa pohdittiin ankarasti ja pienellä avustuksella se saatiin ratkeamaan. Jos aikaa olisi ollut enemmän, pulma olisi varmasti ratkennut ilman apuakin.

Kiitos Luovin ryhmälle vierailusta Summamutikka-luokkaan ja oikein hyvää joulun odotusta!