Vuoden 2017 viimeinen vierailu

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Torstaina 14.12. Matikkaluokka Summamutikassa järjestettiin vuoden 2017 viimeinen vierailu, kun Riihikallion koulun 9. luokkalaiset, valinnaisen matematiikan kurssilaiset saapuivat vierailulle. Vierailun ohjelmassa oli matematiikan yliopisto-opiskelun ja tutkimuksen esittelyä, salauslaite Enigmaan tutustumista sekä kisailua Amazing Race of Math -suunnistuksen merkeissä.

Sanat olivat täyttä siansaksaa ennen kuin ne käännettiin takaisin suomenkielelle Enigman avulla.

Ryhmä oli jo aiemmin tutustunut erilaisiin salausmenetelmiin, mutta Enigma oli vielä monelle täysin uusi tuttavuus. Laitteen toiminta tuli kuitenkin nopeasti tutuksi ja salattujen sanojen ratkominen sujui sukkelasti.

Vierailun lopuksi laitettiin vielä aivot koville matikkasuunnistuksessa, jossa ratkottiin monenlaisia pulmatehtäviä. Suunnistusaikaa oli n. 40 minuuttia, jossa piti ehtiä ratkaista kymmenen pulmaa loikkivista sammakoista kataminoon.

Matikkasuunnistuksessa pohdittiin mm. Hanoin torni -pulmaa.

Vierailulla mukana oli myös TET-harjoittelija Ilmari, joka kommentoi vierailua seuraavasti: ”Enigma sekä matematiikan tutkimuksen ja opiskelun esittely olivat tosi kiinnostavia. Suunnistuksen ohjeistusta voisi vielä selkeyttää.”

Vuoden 2017 aikana Matikkaluokka Summamutikassa vieraili 30 ryhmää ja yhteensä yli 1300 oppilasta. Kiitos kaikille vierailijoille kuluneesta vuodesta ja tervetuloa taas ensi vuonna uudelleen!