Muodoista matematiikkaa

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Lokakuun viimeisenä päivänä 31.10.2019 oli jälleen aika tutustua matemaattisiin kuvioihin ja muotoihin, kun Pihlajiston ala-asteen toinen luokka saapui vierailulle matikkaluokka Summamutikkaan. Oppilaiden tarkat silmät bongasivatkin nopeasti ympäriltään tuttuja muotoja, kuten pyöreyttä kellotaulusta ja tuulettimesta, suorakulmaisuutta liitutaulusta sekä monikulmaisuutta katossa riippuvista viireistä. Kuviomaisemaa täydennettiin piirroksien muodossa, kun liitutaulut täyttyivät monenlaisista kuvioista aina sydämistä tähtiin ja satakulmioon asti. Syksyn trendin mukaisesti tutut kuviot muuntuivat edelleen eläviksi kuviksi ja liikkeeksi oppilaiden tulkitsemina. Lopuksi tunti päätettiin jälleen rakentelun merkeissä, jolloin yksinkertaisetkin kuviot avautuivat uusissa ulottuvuuksissa muun muassa Platonin kappaleiden muodossa. Kiitos käynnistänne Pihlajiston koululaiset ja opettajat ja mukavaa syystalven jatkoa!

Vaahtokarkki taidetta