Kulmikkaita ja pyöreitä tanssiesityksiä

Teksti ja kuva: Tiina Miettinen

Perjantaina 23.11.2019 Arabian peruskoulun ekaluokkalaiset tulivat vierailulle Kumpulaan tutustumaan erilaisiin muotoihin. Vauhdikas ryhmä innostui heti Summamutikka-luokan lattialle asetelluista, värikkäistä istuinalusista ja oppilaita piti hieman rauhoitella, jotta kukin malttoi valita itselleen istumapaikan piiristä. Piirissä pohdittiin yhdessä, millaisia erilaisia muotoja omalla keholla saa aikaan ja oppilailta tuli paljon erilaisia luovia ideoita kolmion, ympyrän ja neliön muodostamiseen. Muotoja toteutettiin pienikokoisina sormilla ja käsivarsilla sekä suurikokoisina koko kropalla, kaverin kanssa tai ryhmässä.

Muotoihin tutustumisen jälkeen pidettiin lyhyt evästauko. Eväidenkin joukosta löytyi paljon geometrisiä muotoja: omena muistutti palloa, juusto ja ruisleipä neliötä ja kinkku ympyrää. Kun vatsat olivat täynnä, jakauduttiin ryhmiin tekemään muotoihin keskittyviä tanssiesityksiä. Kukin ryhmä sai erilaisen tanssin käsikirjoituksen, johon oppilaat saivat itse keksiä liikkeet. Tanssiesityksistä tuli tosi hienoja! Ensimmäisessä esityksessä nähtiin pieniä ja suuria ympyröitä, kolmioita ja neliöitä. Toisessa esityksessä lähdettiin ympyrän pyöreisiin ja kolmas esitys esitteli kulmikkaita muotoja. Oppilaat osasivat hienosti toimia ryhmissä ja kaikki käsikirjoituksissa mainitut muodot tulivat selkeästi esille tansseissa.

Ympyrä muodostui näppärästi piirissä istuvien varpaiden väliin.

Lopuksi päästiin vielä luvan kanssa leikkimään ruoalla. Hammastikuista ja vaahtokarkeista muodostui kädenkäänteessä kolmioita ja neliöitä, minkä jälkeen kukin sai rakentaa tikuista haluamansa muodon. Yht’ äkkiä pöydille kohosi hienoja taloja, tikku-ukkoja, tikapuita ja muita toinen toistaan tyylikkäämpiä kuvioita.

Tämän päivän vieraat heittäytyivät hienosti mukaan muotojen maailmaan. Kiitos Arabian peruskoulun 1B, kun kävitte kylässä!