Vieraita valtameren takaa

tilavuushaaste

Tiistaina 13.5.  matikkaluokka Origo täyttyi amerikkalaisista luokanopettajaopiskelijoista.  Vierailu sisälsi esityksiä sekä Summamutikan ja  Kemma-keskuksen toiminnasta että LUMA-toiminnasta yleensä niin Helsingin yliopstolla kuin koko Suomessa. Opiskelijat pääsivät myös puuhastelemaan toiminnallisen matematiikan parissa.

Vierailijoille esiteltiin Summamutikan kaksi klassikkotehtävää: tilavuushaaste ja Platonin kappaleet. Erityisesti tilavuushaaste herätti opiskelijoissa suurta innostusta ja mielenkiintoa. Myös kilpailuhenki oli kova ja eräs opiskelija ilmoittikin heti alkuun aikovansa voittaa haasteen.

Tilavuushaasteen tulokset vaihtelivat suuresti eri ryhmien välillä. Omaperäisyydestään huolimatta ympyrälieriön muotoiseen astiaan mahtui herneitä vähiten, vain reilu 300 grammaa, kun taas voittajaryhmän tulos oli huikea, lähes 700 grammaa! Voittajajoukkue osasi iloita voitostaan täysin rinnoin.