Karkkikauppaa ja rahakuoria

Torstaina saamme vieraaksemme ison joukon ekaluokkalaisia: Jupperin koulusta on tulossa peräti 80 ekaluokkalaista opettajineen Origo-vierailulle! Normaalisti emme pysty järjestämään näin suuria vierailuja (Origo-luokkaan sopii noin 30 oppilasta), mutta tällä kertaa vierailu saatiin sovittua laitoksen tenttiviikolle ja siksi pystyimme varaamaan poikkeuksellisen paljon tiloja käyttöömme.

Iso porukka jaetaan kahtia 40 oppilaan ryhmiin ja kumpikin ryhmä osallistuu kahteen noin 60 min työpajaan. Toisessa työpajassa tehdään geometriaa ja toisessa lukujen hajottamistehtäviä. Tässä tarkempi kuvaus hajotustehtävistä:

Karkkikaupassa I

Pari saa seitsemän (kahdeksan, yhdeksän,  …) ”karkkia” ja kaksi purkkia. Toinen pareista jakaa karkit purkkeihin haluamallaan tavalla ja peittää toisen purkin suun kannella. Toisen tehtävänä on päätellä, kuinka monta karkkia peitetyssä purkissa on ja kirjata lasku ylös.

teht1

Karkkikaupassa II

Seuraavaksi parien tehtävänä on muodostaa ja kirjata ylös kaikki mahdolliset kymmenen karkin hajotelmat. Hajotelmat piirretään ja kirjataan laminoituihin kortteihin.

teht2

Rahakuoret

Viimeisenä tehtävänä parit saavat kaksi kuorta, joissa on yhteensä 12 euroa rahaa. Vain toiseen kuorista saa kurkistaa! Kuinka paljon rahaa on toisessa kuoressa? Tulokset kirjataan jälleen muistiin ja siirrteään kirje seuraavalle parille. Luokassa kiertää yhteenä 20 kirjeparia.

teht3

Laskuviipaleet ja viilipurkkikortit (joita voi hyödyntää myös vaikkapa munakennoina) löytyvät pdf-muodossa täältä.