Platonin kappaleet ja muuta mukavaa geometriasta

Teksti: Juuso Nieminen

Perjantaina 7.3. Origoon saapui vierailemaan Pihlajamäen ala-asteen 5B-luokka. Opettaja oli etukäteen toivonut tehtävistä geometriapainotteisia, joten tartuimme tuumasta toimeen. Esittelimme luokalle muutamia klassisia geometriaan pulmia, ja oppilaat saivatkin pohtia samoja ongelmia kuin filosofit jo tuhansia vuosia sitten.

PLATONIN KAPPALEET

IMAG0539

Muistuttelimme toisiamme neljännen luokan geometriasta keskustelemalla siitä, mikä kolmiulotteisessa kappaleessa olikaan tahko, mikä särmä ja mikä kärki. Näytimme sitten osia Platonin kappaleista varjokuvina piirtoheittimen avulla, ja oppilaat saivat koettaa rakentaa samanlaista vaahtokarkkien ja hammastikkujen avulla. Samalla piti taulukoida tahkojen, särmien ja kärkien määrä. Hurjimmat yrittivät vielä ikosaedrin ja dodekaedrin rakentamista, ja muutama onnistuikin!

TILAVUUSHAASTE

Tehtävänä oli rakentaa tilavuudeltaan mahdollisimman suuri astia käyttäen apuna vain kolmea paperista leikattua osaa ja pientä määrää teippiä. Oppilaat jakautuivat ryhmiin, ja lopuksi suurin astia mitattiin täyttämällä se herneillä ja punnitsemalla. Tehtävää vaikeutti viidentoista minuutin aikaraja. Voittajaksi selviytyi huikealla rakennelmallaan joukkue nimeltä ”Origon orjat”! Kyseinen päivän paras tulos oli 219 grammaa herneitä.

PENTAMINO

Ryhmät saivat lopuksi tehtäväksi pohtia, kuinka monella eri tapaa viisi neliötä voidaan asettaa (jos kulmista koskettavia yhdistelmiä ei hyväksytä). Muodostettiin siis pentaminoja. Kun kaikki 12 eri tapaa saatiin keksittyä, alettiin kuvioiden avulla täyttää erilaisia ruudukoita. Vastaavanlaisia tehtäviä matemaatikot ovat pohtineet vuosisatoja! Rohkeimmat uskalsivat tarttua suurimman ruudukon haasteeseen – tähän edes toinen ohjaajista ei pystynyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.