Murtolukuja yhteistoiminnallisesti

Teksti: Aino Liutu

blogi_kuva

Perjantaiaamuna 25.4. Exactumiin saapui 3. ja 6. luokka Eläintarhan alakoulusta. Opettajat olivat etukäteen toivoneet vierailun aiheeksi murtolukuja ja opetusmenetelmäksi yhteistoiminnallisuutta. Luokat jaettiin kahteen ryhmään niin, että molemmissa oli sekä nuorempia että vanhempia alakoululaisia.

Yhteistoiminnallisuuden hengessä ohjaajat olivat etukäteen suunnitelleet oppilaiden jaon pienryhmiin, joissa opeteltiin laskemaan murtoluvuilla. Oppilaille jaettiin eri kirjaimin varustettuja erivärisiä lappuja. Ensin oppilaat jakautuivat ryhmiin oman lappunsa kirjaimen perusteella, jolloin muodostui kuusi asiantuntijaryhmää. Nämä asiantuntijaryhmät käsittelivät jokainen omaa murtolukuihin liittyvää tutkimustehtäväänsä paperiohjeistuksen avulla. Kuudesluokkalaisille murtoluvut olivat jo hyvinkin tuttuja, mutta kolmasluokkalaisille asia oli suurimmaksi osaksi uutta.

Tutkimustehtävässä jaettiin kaksi paperia erikokoisiin osiin ja väritettiin paperista pyydetyt alueet. Sitten vertailtiin alueiden pinta-aloja apuviivojen avulla sekä laskettiin murtolukujen summa ja tulo. Lähestymistapa murtolukuihin oli oppilaille uusi, ja se aiheuttikin ensin hämmennystä. Pienen johdattelun ja lisäohjeistuksen avulla tehtävä kuitenkin aukesi monille.

Tutkimustehtävän jälkeen oppilaat jakautuivat uusiin ryhmiin lappunsa värin mukaisesti, jolloin muodostui neljä kotiryhmää. Jokaisessa kotiryhmässä oli edellisistä asiantuntijaryhmistä yksi asiantuntija, joka esitteli tutkimustuloksiaan muille ryhmän jäsenille. Näin kaikki oppilaat saivat kuulla kaikista luokassa käsitellyistä tutkimustehtävistä.

Vierailun lopuksi leikittiin numeroleikkiä, joka paljasti osallistujien kilpailuhenkisyyden ja nokkeluuden!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.