9. luokkalaiset Origossa

Teksti: Anni Jyrinsalo ja Melike Öz
Kuvat: Anni Jyrinsalo ja Melike Öz

18.5 Hakunilan koulusta tuli vierailijoita Origoon. Aluksi ohjelmassa oli laitoskierros, jossa esittelimme Exactumin, Physicumin ja Chemicumin. Kerroimme yliopisto-opiskelusta ja kokemuksistamme kampuksella.

Itse toiminta lähti käyntiin esittelemällä oppilaille Enigman toiminnan, minkä jälkeen oppilaat yrittivät selvittää salatun lauseen kolmenhengen ryhmissä. Yksi ryhmistä onnistui ratkaisemaan lyhyessä ajassa salakirjoituksen. Kaikki kuitenkin ymmärsivät Enigman idean pienen ohjeistuksen jälkeen ja saivat ratkottua ainakin muutaman sanan.

Tämän jälkeen siirryimme Taudit verkossa -peliin, jossa tutkittiin taudin leviämistä verkossa. Toimittiin jälleen ryhmissä ja pelattiin peliä eri versioissa. Oppilaat tuntuivat innostuneen värillisistä eläinnappuloista ja niitä vaihdeltiin ryhmien kesken. Kun olimme saaneet pelin johtopäätökset, siirryimme Pentaminoon.

hakunila_9lk
Vierailun ohjelmassa oli mm. vasemmalta alkaen Taudit verkossa -peli, pentaminojen rakentelua sekä salausten purkamista Enigmalla.

Aluksi oppilaat yrittivät keksiä ryhmissä pentamino-paloja niin paljon kuin kykenivät. Sen jälkeen heille jaettiin pentamino-palat ja -alusta, ja kaikki pohdiskelivat yksin. Peli tuntui erittäin haastavalta oppilaista ja jotkut luovuttivat isoimman suorakulmion kohdalla. Luokassa oli kumminkin yksi oppilas, joka sai suurimman suorakulmion tehtyä. Lopuksi osa oppilaista sai tehtäväkseen 3D-Ubongon pohjat, ja tästäkin tehtävästä jotkut pitivät.

Kaiken kaikkiaan tunnit sujuivat hyvin ja luokka oli rauhallinen. Lopuksi kiitimme molemmin puolin ja toivotimme hyvät jatkot 🙂