47×59-matikkaleiri

Kuvat:
Eveliina Hietakymi-Sandberg

47×59-leiri kokosi kasaan 15 nuorta, jotka ovat matematiikasta
kiinnostuneita, ja joille koulumatematiikka on tuntunut turhan
haasteettomalta. Leiri toteutettiin yhteistyössä Matematiikan
olympiavalmennuksen valmennusjaoston kanssa.

IMG_5754
Leirillä rakennettiin mm. Platonin kappaleita tikuista ja herneistä.

Olympiavalmennus vastasi aamupäivän ”tiukasta” ohjelmasta, joka sisälsi mm. lukuteoriaa (alkulukuja, jaollisuutta, salausjärjestelmiä). Jo ensimmäisenä päivänä tehtävät olivat nuorten mielestä “aika vaikeita”. Viikko huipentui perjantaiaamupäivänä suunnistukseen, jossa testattiin leirillä opittuja taitoja.

yhdistetty_shakki
Shakki oli yksi tämänkin leirin suosikkiaktiviteeteista.

Vastapainona Summamutikan järjestämä iltapäivän ohjelma oli luonteeltaan hieman kevyempää. Ohjelmistoon sisältyi toisiin tutustumista, pelejä, leikkejä, askartelua ja ongelmanratkaisua. Erityisesti shakki osoittautui nuorten kestosuosikiksi. Pelaamaan päästiin joukkueittain pihalla olevilla jättinappuloilla ja -laudalla. Toki myös laitoksen perinteiset pelilaudat kirvoittivat nuoria mittelemään pikashakin merkeissä.

IMG_5775
Leiriviikko huipentui leikkimieliseen kilpailuun, jonka yhtenä osatehtävänä oli Tilavuushaaste.

Viikon aikana ehdittiin mm. tutustua toisen maailmansodan aikaisen Enigma-salauslaitteen tekniikkaan, rakentaa Platonin kappaleita varjokuvien perusteella ja tulkita asteroidien ominaisuuksia valokäyrien avulla. Viikon päätti hyvinkin vakavamielinen leiriskaba, jonka lajeina olivat mm. tilavuudeltaan mahdollisimman suuren astian rakentaminen paperista ja teipistä, A4-paperin läpi pujahtaminen sekä dinosauruspariskunnan laskuvarjohyppy neljännestä kerroksesta.

Kiitos kaikille nopeasti kuluneesta leiriviikosta! Toivottavasti nähdään ensi vuonnakin 🙂

IMG_5766

47×59-matikkaleiri järjestettiin 1.-5.6.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 6.-8.-luokan aloittaville lapsille. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.