Murtolukusuunnistusta

Torstaina 18.2. saimme vieraaksemme matikkaluokka Origoon 4.-luokkalaisia Jokiniemen koulusta. Flunssa oli kaatanut sänkyyn yli kolmasosan luokan oppilaista, mutta paikalle pääsi silti 14 innokasta vierailjaa.

Vieraat olivat jo hieman nälkäisiä, kun he saapuivat Kumpulaan aamukymmenen maissa. Pikaisen äänestyksen jälkeen eväät päätettiin syödä heti vierailun aluksi. Tämän jälkeen virtaa riittikin koko vierailun ajaksi.

Vierailun ohjelmaksi valikoitui hittisuunnistus Amazing Race of Math. Vierailijoiden aihetoiveena oli oppitunneilla juuri kästitellyssä olleet murtoluvut, joten suunnistusrasteilla päästiinkin pohtimaan myös monenlaisia murtolukutehtäviä perinteisten pulmatehtävien lisäksi.

Arkkitehti-rastilla tuli rakentaa Multilink-paloista nelivärinen talon seinä, jossa puolet seinästä oli yhtä väriä, yksi neljäsosa toista väriä, yksi kahdeksasosa kolmatta väriä ja yksi kahdeksasosa neljättä väriä.

jokiniemi_arkkitehti_yhidstelmä
Arkkitehti-tehtävässä oli useita oikeita vastauksia.

Neliöarvoituksessa tuli piirtää neliö, joka jaettiin ensin kahteen osaan pystysuunnassa ja sitten kahteen osaan vaakasuunnassa. Seuraavaksi tuli värittää yksi näin muodostunut pikkuneliö ja päätellä, kuinka suuri osa pikkuneliö oli isosta neliöstä.

Mehukestit-rastilla tuli päätellä, mikä laseista oli kenenkin. Jäljellä olevan tai juodun mehun määrä oli ilmoitettu murtolukuina.

jokieniemi_mehukestit
Mehukestit-rastilla oikea vastaus piirrettiin pleksille.

Hiihtoretkellä-rastilla laskettiin, kuinka paljon Sannan taukopaikalta ostama vohveli ja pillimehu maksoivat yhteensä. Ratkaisun avuksi oli tarjolla leikkirahoja.

Murtolukusalakirjoituksessa tuli selvittää, mitä salatussa viestissä lukee, kun kirjaimia vastasi jokin murtoluku.

jokiniemi_salakirjoitus
Mitähän salakirjoitetussa tekstissä lukee?

Suunnistus sujui hyvin ja ryhmät saivat pulmiin hienosti oikeita vastauksia. Vieraidemme suosikkirasteja olivat rakentelua vaativa Pentamino-torni sekä hauska Loikkivat sammakot -pulma.

Suunnistuksen jälkeen pelattiin vielä Reps!-repäisypeliä sekä Ubongoa. Kiitosten jälkeen luokka lähti takaisin koulua kohti.