Paperitaikaa

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Keskiviikkona 20.4. Kumpulaan saapui vieraita Tammerkosken lukiosta asti. Aamupäivän aikana 18 lukiolaisen ryhmä pääsi tutustumaan maantieteen ja fysiikan laitoksiin. Iltapäivällä tutustumiskierros jatkui vielä kemian ja matematiikan laitoksille.

Kaikilla tutustumiskäynneillä vieraat saivat kuulla opiskelusta kullakin laitoksella sekä pääsivät kokeilemaan jokaista ainetta pienen toiminnallisen työn merkeissä. Matematiikan puolella tämä tarkoitti paperitaikatemppujen tekemistä.

tähti9
Tähtikuvion leikkaamisen kerrotaan esiintyneen amerikkalaisen taikurin David Copperfielden eräässä kirjassa paperitaikana.

Opiskelijoiden tehtävänä oli leikata paperista neliöitä, suorakulmioita ja tähtiä vain yhdellä paperin leikkauksella. Tämä perustuu matemaattiseen lauseeseen, joka sanoo, että minkä tahansa suorista viivoista muodostuvan kuvion voi leikata paperista irti ainoastaan yhdellä saksien leikkauksella, kun paperia taittelee sopivasti.

Tehtävä kuulostaa helpommalta kuin mitä se todellisuudessa on, ja jo yksinkertaisimmat kuviot aiheuttivat päänvaivaa. Yrityksen ja erehdyksen kautta tehtäviä saatiin kuitenkin ratkottua eikä naurunpärskähdyksiltäkään vältytty, kun väärien taitteluiden lopputuloksena syntyi mitä oudompia kuvioita.

neljäpientä7
Yhden ison neliön leikkaaminen on helppoa, mutta neljä pientä neliötä samalla kertaa on jo hieman kinkkisempi.

Matematiikkaohjelman päätyttyä vieraamme matkustivat vielä Viikin kampukselle kuuntelemaan Dyna-miittia, jossa Helena Ranta luennoi oikeushammaslääketieteestä rikosten tutkinnassa. Opiskelijat saivatkin vierailulla melko kattavan kuvan siitä, mitä luonnontieteiden opiskelu Helsingin yliopistolla voisi tarkoittaa.