Dinot kilpasilla

Teksti ja kuva: Emma Karjalainen

Aurinkoisena huhtikuun keskiviikkona 13.4 Origoon saapui 16 oppilaan ysiluokkalaisryhmä Kuitinmäen koulusta. Aiheiksi oli toivottu tilastoja ja todennäköisyyksiä ja niihin lähdettiin tutustumaan hevoskilpailun merkeissä.

Hevoset korvattiin dinoilla ja oppilaat saivat kolmen hengen ryhmissä pelata toisiaan vastaan. Ensiksi piti valita oma dino ja sille onnenluku väliltä 2-12. Sitten dinot asetettiin kilparadalle ja ryhmille jaettiin kaksi noppaa, joita oppilaat saivat heittää vuorollaan. Noppien silmäluvut laskettiin yhteen ja aina, jos oma onnenluku tuli heitetyksi itsen tai jonkun ryhmäläisen toimesta sai oma dino liikkua radalla yhden askeleen eteenpäin. Kierroksen päätyttyä huomasimme, että parhaiten kisassa olivat pärjänneet ne oppilaat, joiden onnenluku oli 7, 8 tai 6. Huonoiten pärjäsivät luvun 2 tai 12 valinneet. Tämän jälkeen ryhmät saivat tehdä isomman kilparadan, jonka lähtöpisteiksi kirjoitettiin luvut 2-12 ja jokaisen luvun päälle asetettiin yksi dino, jonka onnenluku oli siis se luku, jonka päällä se seisoi.

dinot kilpasilla
Dinot kilpailivat omilla onnenluvuillaan varustettuilla kilparadoilla.

Kisan tulokset olivat mielenkiintoiset, ja lopuksi teimme vielä liitutaululle taulukon mahdollisista heitoista. Taulukosta kävi ilmi, että kaikkein todennäköisin heittotulos oli luku 7, kuten jo aiemmin oli päätelty.

Seuraavaksi oppilaat tekivät ryhmänsä kanssa pienen kyselyn yliopisto-opiskelijoille ja se muotoiltiin taululle pylväsdiagrmmiksi post it-lappujen avulla. Tehtävänä oli siis toteuttaa kysely, jossa on yksi oppilaiden keksimä kysymys ja siihen 3-4 vastausvaihtoehtoa. Ryhmät jalkautuivat Exactumiin ja Physicumiin kysymään kysymyksensä vähintään kymmeneltä eri ihmiseltä. Sopivan kysymyksen päättäminen tuotti joillekin ryhmille hieman vaikeuksia, mutta loppujen lopuksi kaikki saivat tutukimuksensa suoritettua.

Tällä vierailulla aikaa riitti lisäksi Monty Hallin ongelman puimiseen sekä pilvenpiirtäjä-pulmien ratkaisemiseen. Parituntisen vierailun jälkeen oppilaat saivatkin hieman hengähtää, sillä matka julkisilla takaisin Kuitinmäkeen kesti vielä hyvänaikaa.