Hämmennystä hämyrastilla

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Tiistaina 12.4. saimme vieraaksemme matikkapainoitteisen 7. luokan Hyvinkäällä sijaitsevasta Tapainlinnan koulusta. Vuosi sitten samaisen koulun silloinen 7. luokan matikkaluokka vieraili myös Origossa. Niin kuin viime vuonna tämäkin luokka suuntasi Origo-vierailun jälkeen nauttimaan Fazerilan herkuista. Origo-vierailun ohjelma oli kuitenkin eri, sillä vieraamme toivoivat pääsevänsä suunnistamaan Amazing Racen merkeissä.

Exactum-rakennusta kuvaavalle kartalle oli merkitty kymmenen rastia, joilla ratkottiin mm. Sammakko-pulmaa, Hanoin tornin ongelmaa, Tulitikkutehtäviä sekä Portian lippaan arvoitusta. Yksi rasti oli kuitenkin hämyrasti, jonka ratkaiseminen johdatti vasta Portian lippaan arvoituksen luo.

hämyrasti_ohje
Kartalta löytyi myös hämyrasti, joka piti ratkaista löytääkseen ”oikean” rastin luo.

Hämyrastilta löytyi outo kartta, johon oli merkitty oransseja ja keltaisia numeroita, sekä lattiaan kiinnitetyt keltainen ja oranssi nuoli.  Tehtävänä oli kulkea lattialaattoja pitkin kartassa olevien vihjeiden mukaan. Vihjenumero kertoi, kuinka monta nuolen mittaa tuli liikkua mihinkin suuntaan. Vaikka vektorit eivät vielä yläkoulun opetussuunnitelmassa esiinnykään, kaikki ryhmät suoriutuivat tästä vektorisuunnistuksesta loistavasti!

hämyrasti_nuolet
Hämyrastilta löytyneet nuolet olivat lattialaattojen pituisia.

Suunnistuksen loputtua pisteytettiin vielä ryhmien vastaukset. Oikeasta vastauksesta sai kolme pistettä, väärästä nolla pistettä. Joissakin tehtävissä saattoi saada myös hieman vähemmän pisteitä, jos ratkaisu oli lähes oikein. Pari joukkuetta sai täydet pisteet eivätkä muidenkaan pisteet jääneet kovin kauaksi täysistä pisteistä. Oppilaat olivatkin mielettömän taitavia ongelmanratkojia!