Kumpulan rikospaikkatutkijat -leiri 2016

Tekstit: Emma Karjalainen, Suvi-Maria Hautala, Iina Jokinen, Inka Voutilainen, Johanna Göransson ja Lotta Sundelin
Kuvat: Emma Karjalainen

Maanantaiaamuna 13.6 Exactumiin saapui joukko nykyisiä ja tulevia yläkoululaisia, jotka pääsivät aloittamaan rikostutkimukset matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen aiheista. Matematiikassa perehdyttiin henkilötunnuksien aitouden selvittämiseen sekä tutkittiin bakteerien evoluutiopuuta ja metropulmaa. Ruokailun jälkeen oli vuorossa tietojenkäsittelytieteen paketti. Iltapäivän aikana selvitettiin salakirjoituksia, yleisimpiä salasanoja sekä binäärilukujen käyttöä.

20160613_104822
Bakteerien evoluutiopuuta ratkomassa.

Tiistaina leiriläisillä oli fysiikkapäivä, sillä päivän ohjelmasta vastasi F2k. Aamupäivällä leiriläiset pääsivät mittaamaan hiustensa paksuutta, tutustumaan kuinka rikospaikalta löytyneitä aineita tunnistetaan röntgensäteiden avulla ja määrittämään henkilön pituutta videolta. Iltapäivällä kuvattiin vesiraketin laukaisua tarkoituksena määrittää raketin lähtönopeus ja tehtiin demonstraatioita tyhjiöpumpulla.

20160616_103355
Hiusnäytteitä keräämässä rikospaikalta.

Keskiviikkoaamupäivänä tutustuttiin GPS:n käyttöön ja geokätköilyyn. Tämän jälkeen lapset lähtivät ryhmissä kiertämään valmiiksi laitettua geokätköreittiä. Kätköjä oli yhteensä 12 kappaletta ja lapset lähetettiin hieman eri rasteille eri aikaan ruuhkan välttämiseksi. Lapsilla oli jokaisen rastin koordinaatit paperilla ylhäällä. Uudelle rastille saavuttaessa tuli vastata rastikysymykseen, ottaa ylös rastin kirjain ja lukea vihje seuraavasta rastista. Lapset kävivät niin monella rastilla kuin ehtivät, kaikkien ryhmien ei ollut tarkoituskaan ehtiä jokaiselle rastille. Rasteilta kerätyt kirjaimet muodostivat rastijärjestyksessä sanat NOIDAT RATKOI, jonka selvitettiin olevan anagrammi KOORDINAATIT-sanalle. Rastikysymykset olivat maantiedeaiheisia.

Keskiviikkoiltapäivänä leiriläiset tutustuivat rikostutkintaan liittyvään kemiaan. Leiriläiset selvittivät kuvitteellisen leipomossa tapahtuneen rikoksen ratkaisemalla, kuka leipomon leipureista oli syyllinen. Syyllisen toteamiseksi selvitettiin olivatko leipureiden takeista löytyneet punaiset jäljet verta, mitä ainetta takkien taskuista löytyneet jauhepussit sisälsivät ja mikä oli salattujen kirjeiden sisältö.

20160616_102729
Rikospaikalla.

Torstaina leiriläiset pääsivät tekemään rikospaikkatutkimusta etsimällä ja keräämällä biologisia näytteitä lavastetulta rikospaikalta. Kerätyistä näytteistä etsittiin sormenjälkiä ja samalla tutustuttiin sormenjälkien määristysmenetelmään. Lisäksi pohdittiin yhdessä mistä näytteistä on mahdollista eristää DNA:ta, mitä DNA on ja miten rikostutkimuksessa käytetään hyväksi DNA:n geneettistä koodia syyllisen selvittämiseksi. Leiriläiset saivat myös eristää sipulin soluista DNA:ta. DNA-sormenjälkien tutkimisen idea avattiin leiriläisille koodi-tehtävän avulla. Ensin tehtävässä etsittiin DNA-koodista entsyymien katkaisukohdat, jotka ”pilkottiin” saksilla. Tämän jälkeen DNA-sekvenssien erottelu demonstroitiin asettelemalla DNA-pätkät suuruusjärjestykseen. Elektroforeesin (DNA:n erottelumenetelmä) toimintaa taas havainnollistettiin erottelemalla väriaineita elektroforeesilaitteistolla. Näytteistä kerättyjen tietojen avulla leiriläiset ratkaisivat päivän alussa kerrotun rikostarinan syyllisen.

20160616_131002
Tutkijan työ vaatii keskittymistä.

Perjantai aloitettiin tutustumalla NODES-laboratorioon, johon oli edellisenä iltana murtauduttu. Labrasta löytyi kaksi punaista läikkää, sormenjälkiä sekä muistitikku. Tämän jälkeen leiriläiset jakautuivat tutkimusryhmiin, joissa he seikkailivat ympäri kampusta tutkimassa rikospaikalta löytyneitä todistusaineistoja. Välipala syötiin poikkeuksellisesti ennen lounasta, sillä ruokailuun mentiin vasta rastikierroksen jälkeen. Iltapäivällä koottiin kaikki todistusaineisto yhteen ja mietittiin, kuinka syyttäjä saisi tarpeeksi kriminalisoivaa tietoa epäillyistä, jotta heidät saataisiin tuomittua murrosta. Lopuksi jäi vielä puolisen tuntia vapaa-aikaa, joilloin sai pelailla lautapelejä tai tablet-pelejä.

20160617_091401
Perjantaina lähdettiin selvittämään NODES-laboratoriossa tapahtunutta ryöstöä.

Kumpulan rikospaikkatutkijat -leiri järjestettiin 13.-17.6.2016 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 7.-9.-luokan aloittaville nuorille.  Leirin järjestivät Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen resurssikeskukset BioPop, F2k, Geopiste, Kemma, Linkki ja  Summamutikka. Lisää kuvia leiristä löydät täältä.