Arjen matikkaa -ryhmä Origossa

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Joulukuun viimeinen vierailu järjestettiin keskiviikkona 14.12, kun erityisammattiopisto Luovin arjen matematiikkaa -ryhmän opiskelijat tulivat Origovierailulle Vallilasta. Ohjelmassa oli rahojen pyörittelyä sekä käsin tekemistä pentaminojen ja pilvenpiirtäjien muodossa.

Aluksi hieman lämmiteltiin matikkatunnelmaa piirtämällä pöytäruudukkoon erilaisia viidestä neliöstä muodostuvia kuvioita. Kaikki piirsivät ruudukkoonsa sinnikkäästi erilaisia kuvioita ja niitähän löytyikin tosi monta. Yksi oppilas ehti juuri keksiä kaikki 12 erilaista ennen kuin valmiit palat paljastettiin tietokoneruudulta. Tämän jälkeen puhdistettiin pöydät ja alettiin täyttää tornikuviota pahvisilla pentaminopaloilla. Jos ehti täyttää tornin ja pikkuruudukot nopeasti, ehti vielä kokeilla mahduttaa kaikki palat dinosauruksen muotoiseen ruudukkoon. Tämä tehtävä oli kaikkein vaikein, eikä edes ohjaaja ole vielä saanut dinoa täytettyä.

luovi
Pentaminopalojen hahmottelua.

Toisena ohjelmana pohdittiin Timon rahaongelmaa. Pöytäryhmät saivat kolikkoastiat, joista poimittiin sellaiset kolikot, mitkä Mikolla voisi olla ilman, että hän pystyy antamaan Timolle takaisin kympistä, viitosesta, eurosta tai 50 sentistä. Pienen pähkäilyn jälkeen pulma selvitettiin kaikissa pöydissä. Keksitkö sinä, kuinka paljon rahaa Mikolla voi enintään olla?

Lopuksi ehdittiin vielä rakentaa kaupunkeja pilvenpiirtäjistä. Tehtävän hahmottaminen vei aluksi jonkin aikaa, mutta kun pelin säännöt olivat selvillä, saivat monet opiskelijat pelilautansa valmiiksi ihan sääntöjen mukaisesti!