Pulmia ja tiimityötä

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Torstaina 8. 12 Puotilan ala-asteen koulun 6A- ja 6B-luokat vierailivat Kumpulassa. Oppilaat opettajiensa kanssa saapuivat Exactumin ala-aulaan klo 9. Vierailu oli jaettu kahtia niin, että luokat vierailivat vuorotellen kemianluokka Gadolinissa ja matikkaluokka Origossa. Väliin mahtui myös ruokatunti.

Ohjelma koostui ryhmätehtävistä. Aluksi Ryhmät saivat pohdittavakseen portaikko-ongelman, minkä ratkaisua dinosaurushahmot auttoivat. Pulma oli kinkkinen, mutta lopuksi kaikki  ryhmät saivat kaikki tarinan hahmot turvallisesti raput alas.

Ensimmäisen vierailevan ryhmän kanssa ehdittiin rakentaa mahdollisimman tilavia astioita tilavuushaasteen merkeissä. Astioista tuli todella tiiviitä ja tukevia. tilavuuden mittaaminen hoidettiin tällä kertaa  keittiövaa’alla punnitsemalla. Herneet pysyivät astioissa ja hyvin ja kisat olivat tasaväkisiä.

tilavuus
Ensimmäisen ryhmän taidonnäytteet. Punaiseen astiaan mahtui eniten herneitä.

Toisen ryhmän kanssa leikittiin pää kii-leikkiä, sillä aikaa ei ollut paljon jäljellä sekä desibelitaso luokassa kaipasi portaikkotehtävän jälkeen pientä pudotusta. Luokkaan saapui hiljaisuus, kun oppilaat miettivät pää kiinni pöydässä pienintä lukua, niin että kukaan muu ei miettisi samaa lukua.

suklaat2
Suklaata! -rasti oli oppilaiden mielestä hauska

Loppuvierailu kului näilläkin ryhmillä suunnistaen Exactumisssa. Rasteja oli 10 ja kiertäviä ryhmiä ensimmäisellä kierroksella kuusi ja toisella kierroksella seitsemän, joten kaikkia rasteja ei kovin moni ryhmä ehtinyt tehdä. Rastit kuitenkin löytyivät helposti ja oikeita vastauksia löytyi jokaiselta ryhmältä. Pitkä päivä yliopistolla saatiin purkkiin kello kahdelta ja luokat lähtivät koulun kautta kotimatkalle.