Pulmista kiinnostuneet kutoset

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Torstaina 26.1 lounaan jälkeen Kumpulaan saapui innokas joukko kuudesluokkalaisia Pohjois-Haagan ala-asteen koulusta. Vierailun ohjelmaksi oli toivottu pulmia ja visaisia pähkinöitä. Niitä oppilaat saivat ratkoa ensin luokassa parin kanssa ja lopuksi suunnistaen matikkarasteja ympäri Exactumia.

Aluksi oppilaat saivat parin kanssa ratkoa suosikkitehtäväämme pilvenpiirtäjiä. Monet parit innostuivat pulmasta kovasti ja olivat innoissaan, kun huomasivat, että ensimmäisen ratkaistun laudan jälkeen luvassa oli vielä monta uutta pelilautaa. Muutama pari ehti ratkaista myös vaikeampia pelilautoja.

Myös vaikeat pelilaudat saatiin ratkaistua.

Pilvenpiirtäjien jälkeen oppilaat jakautuivat neljän hengen ryhmiin, joissa he sitten lähtivät kiertämään Exactumia. Kaikki kuuntelivat tarkkaavaisina ohjeet ja täyttivät ryhmän tiedot kisapassiin kiireen vilkkaa, jotta pääsivät aloittamaan suunnistuksen mahdollisimman nopeasti.

Rasteilla kävi kuhina.

Muutamalla ryhmällä jäi kymmenestä rastista pari ratkaisematta ajanpuutteen vuoksi, mutta rasteja onkin yleensä parempi olla hieman ylimäärin, kuin liian vähän. Siltarallipisteellä oppilaita hämättiin tehtävällä, jonka toinen pelilauta oli mahdotonta ratkaista. Hanoin torni -rastilla joutui ensin vähän harjoittelemaan ennen varsinaista video-ottoa. Ja välillä joutui ottamaan parikin videota, ennen kuin ratkaisu meni halutulla tavalla putkeen.

One thought on “Pulmista kiinnostuneet kutoset”

1. Kiitos hyvästä ohjelmasta ja mielenkiintoisista tehtävistä 🙂