Erilaista matikkaa

Teksti: Johanna Helle ja Maria Larionova
Kuvat: Johanna Helle ja Maria Larionova

31.1.2017 Kumpulan kampukselle saapui ryhmä Pihlajanmäen ala-asteen tokaluokkalaisia tutustumaan matematiikan opiskeluun Helsingin yliopistolla. Tiedossa ei kuitenkaan ollut aivan tavallista matematiikkaa. Ensiksi suunniteltiin kaupunkeja niin, että eri korkuiset pilvenpiirtäjät löysivät asianmukaiset paikkansa. Säännöt tuntuivat ensin hiukan haastavilta, mutta pian valmistui yksi jos toinenkin kaupunki.

Kertotaulubingo taululla.

Seuraavaksi oli tiedossa kertotaulubingo, sillä luokka oli toivonut jotakin kertolaskuihin liittyvää. Ensin lämmiteltiin vastaamalla yhdessä kakkosen, vitosen ja kolmosen kertotauluihin. Vaikka kolmosen kertotaulu olikin vielä uusi juttu, löydettiin kaikkiin hankaliinkin laskuihin vastaus. Sitten numerot laitettiin omaan ruudukkoon ja eikun pelaamaan. Sitten vasta riemu alkoikin.

Pahviset pentaminopalat asettuvat ruudukoihinsa.

Lopuksi ehdimme vielä tutkailla pentaminoja. Säännöt olivat selvät ja aloitettiin tornin peittäminen. Monelle pentaminot olivat uusi asia mutta hyvin monella se sujui todella hyvin ja näytti helpolta hommalta. Moni pääsikin vaikeimpaan tehtävään saakka eivätkä millään meinanneet lopettaa.

Yleisesti ottaen oppilailla näytti olevan hauskaa ja hommat sujuivat. Oppilaat pääsivät kokemaan hyvin erilaista ja monipuolista matematiikkaa.