TÄÄ ON PARAS KOULU!

Teksti ja kuvat: Johanna Helle ja Mervi Lähteenmäki

Nikinmäen opetuspisteen 22 ekaluokkalaisella oli keskiviikkona 1.2. retkipäivä. He suuntasivat tänne Helsingin yliopiston Origo-luokkaan tutustumaan Summamutikan toimintaan. Tiedossa oli kaksi tuntia hauskoja pelejä ja pulmia.

Ensin lämmiteltiin hieman matikka-aivoja plus- ja miinuslaskubingon tahtiin. Jotkut laskut olivat aika vaikeita, mutta onneksi vierustoveri ja ohjaajat auttoivat ruksimaan oikean numeron ruudusta. Otimme mukaan myös pari hassua kertolaskua, vaikka niihin ei vielä oltu koulussa tutustuttu. Ykkösen kertotaulu luonnistui kaikilta moitteettomasti!

Vaahtokarkeilla askartelu oli hauskaa, niin myös niiden maistelu.

Seuraavaksi vuorossa oli Pentaminot. Jotkut olivat tosi nopeita ja ehtivät täyttämään monta erikokoista aluetta pentamino-paloilla. Toisille ei millään meinannut osua sopivat palat käteen. Kaikki saivat kuitenkin ensimmäisen ja toisen alueen valmiiksi ja ehdimme vielä pelata paloilla kaksinpeliä.

Sitten alkoi jo olla nälkä! Puolisen tuntia oli aikaa syödä voileivät ja lepuuttaa aivonystyröitä seuraavia haasteta varten. Tauon jälkeen tutustuimme Platonin kappaleisiin. Pian kaikki olivat jo työn touhussa. Tehtävänä oli siis rakentaa kappaleita tikuista ja vaahtokarkeista. Jos oli tosi nopea, sai rakentaa omia taideteoksia. Lopuksi vaahtokarkkeja sai maistella sen perusteella, kuinka paljon oli ehtinyt rakentamaan.

Vierailun lopuksi lapset kirjoittivat palautetta vierailusta Origo-luokan pöytiin.

Ennen lähtöä kaikki saivat vielä piirtää ja kirjoittaa pöytiin terveisensä. Meillä ohjaajilla oli tosi hauskaa ja niin näytti olevan oppilaillakin – ainakin pöytiin jätettyjen viestien perusteella 😉