Geometrinen aamupäivä

Teksti: Minna Hirvonen ja Johanna Helle
Kuva: Minna Hirvonen

Keskiviikkoaamuna 8. helmikuuta Origossa vierailivat Maunulan ala-asteen kolmasluokkalaiset.

Aloitimme vierailun ongelmanratkaisutehtävällä, jossa oppilaiden piti etsiä kaikki 4*4-ruudukosta löytyvät neliöt.

Kun neliöiden kokonaismäärä oli saatu selville, siirryimme Platonin kappaleiden pariin. Tetraedri, kuutio ja oktaedri syntyivät tikuista ja vaahtokarkeista helposti, mutta ikosaedrin hahmottaminen tuotti enemmän päänvaivaa. Sekin saatiin kuitenkin hienosti rakennettua! Päätimme rakentelun miettimällä, millainen rakenne on kaikkein kestävin ja yrittämällä sitten kasata mahdollisimman korkean rakennelman.

Tonttijakoa voi pelata laminoiduilla alustoilla ja taulutusseilla.

Viimeiseksi pelattiin tonttijakoa, jossa harjoiteltiin geometrian lisäksi kertolaskua. Pelistä innostuttiin niin paljon, että sitä päätettiin pelata myöhemmin myös koulussa.