Matikkaseikkailu ympäri laitosta

Teksti: Johanna Joentausta ja Minna Hirvonen
Kuva: Johanna Joentausta

Torstaina 9. helmikuuta Origossa vierailivat Pohjois-Haagan ala-asteen neljäsluokkalaiset. Vierailun pääohjelmana oli Amazing Race of Math, jossa oppilaat suunnistivat kolmen ryhmissä ympäri laitosta ja ratkoivat reitin varrella erilaisia matemaattisia tehtäviä. Jokainen ryhmän jäsen sai oman vastuualueen: yksi toimi kartanlukijana, yksi taltioi vastaukset kuvina tai videoina tabletille ja yksi merkitsi suoritetut rastit kisapassiin.

Platonin kappaleet rakentuivat tikuista ja sinitarrasta.

Oppilaiden tehtävänä oli muun muassa rakentaa Platonin kappaleita cocktail-tikuista ja sinitarrasta, ratkaista salakirjoituksella salattu viesti ja tehdä oma Möbiuksen nauha. Lisäksi oli erilaisia loogisen päättelyn tehtäviä, kuten rosvot ja poliisit, lumpeenlehdillä loikkivat sammakot, Tessun tassut, neliöiden laskeminen ja tulitikkutehtävät. Yhteisesti ratkoimme Hanoin torneja sekä Pentaminoja, josta oli yksi tehtävä myös suunnistuksessa. Vieraamme olivat oikein mukavia ja hyväkäytöksisiä ja heidän seurassaan aika suorastaan lensi!