ONKS TÄÄ MATIKKAKOULU?

Teksti: Azira Abbasli ja Johanna Helle
Kuvat: Johanna Helle

Malmin peruskoulun 7. luokka pääsi ystävänpäivänä 14.2 vierailemaan matematiikan ja tilastotieteen laitoksella. Kukaan ryhmästä ei ollut aikaisemmin käynyt Kumpulan kampuksella. Ensin kerroimme hieman matematiikan opiskelusta yliopistossa. Sitten pääsimmekin jo ensimmäisten pulmien pariin.

Ensin vuorossa oli pilvenpiirtäjä-peli. Tarkoituksena oli laittaa erikorkuiset pilvenpiirtäjät kaupunkiin vihjeiden mukaan. Jotkut suoriutuivat tehtävästä nopeasti ja ehtivät kokeilla myös hieman haastavampaa pelilautaa. Toisille alku tuotti vähän hämmennystä, mutta lopulta hekin saivat ainakin yhden kaupungin valmiiksi.

Pilvenpiirtänänappulat hajottamalla sai sopivat välineet loikkiviin sammakoihin.

Sitten siirryttiin sammakkoleikkiin. Oppilaista oli hauskaa, kun lumpeenlehdet sai itse piirtää pöytiin. Pulma oli aika kiinnostava, vaikka tuotti haasteita. Jokunen ehti hieman turhautua, mutta ohjaajien vinkeillä saatiin isoinkin sammakkojoukko oikeille lehdille. Onnistumisen ilo oli käsin kosketeltava.

Lumpeenlehdet voi piirtää taulutussilla pleksipöytään.

Nopeimmat ehtivät vielä kerrata kertolaskuja alueen valtausta –pelin siivittämänä. Ennen lähtöä nousi hyviä kysymyksiä yliopisto-opiskelusta. Vaikka yliopisto onkin seiskaluokkalaisille vielä kaukaiselta tuntuva asia, oppilaita kiinnosti kovasti, minkälaista opiskelu täällä oikein on.