Konkreettista matematiikkaa

Teksti: Minna Hirvonen ja Maria Larionova
Kuva: Maria Larionova

Torstaina 2. helmikuuta Origossa vierailivat Käpylän peruskoulun kolmasluokkalaiset. Kahden tunnin vierailu aloitettiin jakolaskupelillä, jossa tarvittiin käytännön laskutaidon lisäksi myös päättelykykyä, jotta oma pistemäärä kasvaisi mahdollisimman suureksi. Koska osa oli tutustunut jakolaskuihin koulussa vasta hiljattain ja toisaalta osa laski jo varsin sujuvasti suurillakin luvuilla, olimme tehneet pelistä muutaman eritasoisen version.

Seuraavana vuorossa oli konkreettista tekemistä, kun oppilaat pääsivät rakentamaan kaupunkeja pilvenpiirtäjistä. Kunhan säännöt oli ensin omaksuttu, kaupunkien rakentaminen sujui kaikilta mallikkaasti ja osa eteni jopa haastavampiin pelilautoihin.

Evästauon jälkeen ohjaajat esittivät oppilaille matemaattisen taikatempun. Oppilaat olivat tosin heti yhtä mieltä siitä, ettei temppuun sisältynyt oikeaa taikuutta, ja oikeassahan he olivat. Jokainen pääsi kuitenkin itse kokeilemaan, että temppu toimii myös muilla kuin ohjaajan valitsemalla luvulla. Osa otti tehtävästä kuvan ja aikoi esittää taikatempun kotona vanhemmilleen.

Miten pentaminopaloilla saa täytettyä tornin muotoisen alueen?

Viimeisenä täytettiin erilaisia kuvioita pentaminopaloilla. Kaikki saivat tornin ratkaistua, ja siitä siirryttiin nopeasti suorakulmioihin.  Suurin suorakulmioista osoittautui haastavaksi, eivätkä innokkaimmat olisi malttaneet lopettaa, kun kotiinlähdön aika koitti.

One thought on “Konkreettista matematiikkaa”